Enquête vernietigend over verkeersveiligheid in centrum

Op 5 november 2013

Liefst 85,7 procent van de bevraagde ouders van de vrije basisschool Sint-Pieter noemt de situatie onveilig. Bij Middenschool Sint-Pieter en basisschool Koning-Boudewijn is dat respectievelijk 81,4 en 80,2 procent. 60 à 70 procent van de ouders wil dat de verkeerslichten op de kruispunten in de Kortrijksestraat terug worden ingeschakeld. Meer dan de helft van de ouders vindt dat een lussenplan met eenrichtingsverkeer de veiligheid ten goede zou komen. Patrick De Groote (N-VA) confronteerde schepen van Mobiliteit Els Roelof (CD&V) tijdens de gemeenteraad met de resultaten. 'We hopen dat het bestuur hiermee rekening zal houden. De verzuchtingen van de ouders staan haaks op de koers die gevaren wordt. Schepen Roelof verwees naar het advies van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid dat in augustus de situatie evalueerde. 'Het BIVV staat positief tegenover de uitschakeling van de lichten. Een lussensysteem met eenrichtingsverkeer is niet evident omdat dit tot hogere snelheden en extra verkeer in woonstraten zou leiden. We verwachten dit jaar een voorstel van het AWV om een proefopstelling voor een kluifrotonde te plaatsen op de kruising van de Kortrijksestraat en de Siemenslaan. Laat ons dit eerst testen en nadien evalueren.' (aft)