GEEN PAALWONINGEN op "d'OUDE BROUWERIJSITE" in RUDDERVOORDE.

Op 15 september 2017

RUDDERVOORDE.

Op de weilanden achter de Kanunnik Andriesstraat heeft bouwpromotor Bostoen uit Drongen het plan opgemaakt om 56 wooneenheden te bouwen op als overstromingsgebied ingekleurde bouwgrond. Er worden heel wat vragen gesteld bij deze plannen, enerzijds naar de impact van de jaarlijkse overstroming van dit gebied toe maar ook naar de verkeerssituatie in de Sijslostraat en de invloed van de schaduw en de privacy van de omwonenden.

VEEL PROTEST.

Tegen deze plannen komt er heel wat protest van de bewoners die zich verenigen in het actiecomité "d' oude brouwerijsite".

Het actiecomité vreest alle "gevaren" die er zich kunnen voor doen en dient een bezwaarschrift in tegen de plannen samen met een petitie.

NIET NIEUW.

In een eerste reactie op deze plannen weet schepen Els Roelof te verduidelijken dat er nu onderzoek loopt, maar dat het idee van paalwoningen niet nieuw is in België.

Ons gemeenteraadslid PATRICK DEGROOTE vindt dit een risicovol project.

De zone bevindt zich in een zeer watergevoelig gebied.

In het verleden kwam het gebied al meerdere keren onder water te staan.

Reëel overstromingsgevaar dus.

Is het dan echt nodig als gemeente weer eens een pilootproject te gaan spelen om zo de aandacht te trekken en mogelijks onnodig mensen in de problemen te brnegen?

De ontsluiting in de Sijslostraat is net een ongevalgevoelig punt en een extra belasting voor de weg die leidt naar het oprittencomplex.

Daar komen brokken van.

Ik vraag mij af of het een goede instelling is om als gemeente overstromingsgebieden of risicovolle zones aan te snijden voor bouwprojecten?

Het oogt misschien spectaculair, maar welke mensen komen daar wonene?

Ouderen? Ik denk het niet. Gezinnen met kinderen nemen liefst geen risico's voor hun kinderen.