POLITIEK AFSCHEIDSFEESTJE PATRICK DE GROOTE

Op 9 februari 2018

Patrick De Groote krijgt fraai kunstwerk bij politiek afscheid Krant van West-Vlaanderen/De Weekbode Torhout - 09 Feb. 2018 RUDDERVOORDE -

Patrick De Groote was duidelijk geëmotioneerd toen hij met een smoesje naar het verrassingsfeest werd gelokt dat het bestuur van de Oostkampse N-VA had opgezet.

Emoties ruimden plaats voor dankbaarheid. Hij ontving het kunstwerk ‘Het boek van de wereld’ van de Waardamse kunstenaar Freddy Bultynck als afscheidsgeschenk.

Het was de bestuursleden niet ontgaan dat hij dit werkje op een eerdere tentoonstelling in het Ruddervoords kunstatelier van Liliane Debaene heel erg mooi vond.

Patrick De Groote en zijn echtgenote Nele waren zogezegd op weg naar een restaurant in de buurt toen tafelgenoot Hugo Blondelle, vader van de Eupense voetballer Siebe Blondelle, eventjes nog wat achtergelaten volleyballen moest ophalen in zaal Ridefort in Ruddervoorde. Patrick, die eerst wel wat in de auto wou wachten, werd door Nele aangepord om toch maar mee uit te stappen.

Groot was zijn verbazing toen hij zag dat er daar blijkbaar een bijeenkomst was met veel mensen die hij kende.

Nog groter werd die verwondering toen bleek dat die mensen daar voor hem waren.

Naast zijn vele vrienden en oud-collega’s waren er ook de burgemeester en ere-burgemeester van Oostkamp, Vlaams parlementslid Cathy Coudyser uit Knokke, Pol Van den Driessche en Huub Broers, de burgemeester van Voeren, een spitsbroeder waarmee Patrick blijkbaar veel fratsen uithaalde in het parlement.

Enige virtuele leider Patrick werd voorgesteld als iemand met dossierkennis die oog had voor items rond sport, leefmilieu en landsverdediging.

Oudburgemeester Luc Vanparys bestempelde hem als de enige virtuele leider van de oppositie in zijn gemeente.

Huub Broers typeerde hem dan weer als een oude wijze man die weliswaar zijn wilde haren kwijt is, letterlijk dan, maar veel zin voor humor heeft.

Een spraakwaterval, maar toch een heel gevoelig mens. Patrick De Groote bedankte zijn familie, het N-VA-team dat hem opvolgt en hem een onvergetelijke avond bezorgd heeft en zijn boegbeelden waar hij naar opkeek en waar het allemaal mee begon: Guido Van In, Hugo Schiltz, de Brugse politicus Jean-Marie Bogaert, en eregemeenteraadslid Jozef Vandenbussche uit Ruddervoorde.

Ook Bert Bouljon, die ooit een mooie kortfilm realiseerde over Ruddervoorde in Brussel, kreeg van de ex-senator een pluim.

Kunstenaar Freddy Bultynck was de inspiratie voor het cadeau dat Patrick namens zijn bestuur ontving.

In het atelier van gemeenteraadslid Liliane Debaene had hij enkele maanden geleden een bijzondere interesse getoond voor het beeld. Dat kreeg hij dan nu ook van harte aangeboden.

Door Piet Himpens Copyright © 2017 Roularta Media Group. Alle rechten voorbehouden