DE 12 CORONA-4-US ACTIEPUNTEN BINNEN ONZE GEMEENTE DOOR DE BRIL VAN N-VA

Op 21 maart 2020

Hallo iedereen,

Dat het CORONA-4-US niemand, maar dan ook niemand onberoerd laat, dat merk je!

Ook wij van N-VA OOSTKAMP willen graag op een positieve manier mee-helpen in deze moeilijke tijd.

Wij willen mee helpen denken om manieren te vinden om het de OOSTKAMPENAAR zo makkelijk, zo gezellig, zo aangenaam, zo ... mogelijk te maken in deze crisis.

Dat de gemeente zijn uiterste best doet, dat weten we en we zijn dan ook iedere medewerker enorm DANKBAAR.

DANK JE WEL voor jullie inzet!

Deze 12 CORONA-4-US ACTIEPUNTEN zijn VOORSTELLEN die we willen meegeven aan onze schepenen en ons gemeentebestuur.

Wie weet realiseren we er wel enkele van tijdens deze crisis?

Benieuwd?

Wel, we plaatsten onze 12 punten even op een rijtje.

“DE TWAALF CORONA-4-US ACTIEPUNTEN N-VA OOSTKAMP”

CORONA-4-US ACTIEPUNT EEN.

N-VA OOSTKAMP wil 1000 euro extra voor alle ondernemingen in onze gemeente  die gedwongen moeten sluiten.  Vlaanderen voorziet al een hinderpremie van 4000 euro. De N-VA wil dat de gemeente OOSTKAMP dat bedrag aanvult met 1000 euro. En denken we ook eens aan de beroeps-muzikanten, professionele acteurs, …binnen onze gemeente.

CORONA-4-US ACTIEPUNT TWEE.

Iedere OOSTKAMPENAAR krijgt van de gemeente  een horeca-bon van 5 euro krijgt die kan gebruikt worden bij OOSTKAMPSE  horecazaken van zodra de crisis voorbij is.

CORONA-4-US ACTIEPUNT DRIE.

In onze beide woonzorgcentra wordt een ‘babbelbox’ voorzien  zodat bewoners via skype contact kunnen hebben hun familie. Er wordt technische ondersteuning voorzien in de vorm van extra computers, begeleiding en grote schermen.

CORONA-4-US ACTIEPUNT VIER.

We installeren een babbellijn voor mensen die even een praatje willen slaan of nood hebben aan een gesprek in tijden van sociaal isolement en negatief nieuws. Gewoon even iemand horen. Een babbellijn is uitdrukkelijk geen infolijn maar een telefoonlijn bemand door vrijwilligers die een luisteren oor bieden.

CORONA-4-US ACTIEPUNT VIJF.

De gemeentelijke dienstverlening in OOSTKAMP is momenteel noodgedwongen tot een minimum beperkt.  Voor een aantal medewerkers komt hierdoor tijd en ruimte vrij. .  Deze medewerkers schakelen we in een belronde in. Zij bellen alle tachtigplussers in onze gemeente op. Hebben zij een hulp- of zorgvraag, dan wordt zo snel mogelijk gezorgd voor een oplossing.

CORONA-4-US ACTIEPUNT ZES.

De bibliotheek zorgt voor voorleesmomenten via skype en sociale media. De focus gaat daarbij naar de allerkleinsten maar ook naar de oudere dorpsgenoten.

CORONA-4-US ACTIEPUNT ZEVEN.

Mensen die zonder boeken of dvd’s dreigen te vallen, kunnen via collect & go een pakketje boeken aanvragen aan de bib. Zij bekijken online de catalogus en geven dan de gewenste boeken door aan de bib.  De personeelsleden van de bibliotheek maken het pakketje klaar en leggen alles op een afgesproken tijdstip klaar aan de hoofdingang  van de bibliotheek.

CORONA-4-US ACTIEPUNT ACHT.

Verschillende horecazaken schakelen noodgedwongen over van klassieke bediening naar afhaal- en/of thuisbezorging. Op de website van de gemeente OOSTKAMP geven we een actueel overzicht van restaurants, snackbars en andere handelszaken die een alternatieve service aanbieden. Daarnaast voeren we promotie voor deze zaken via sociale media of de Oostkampse kanalen “ge zijt van Oostkamp”, “Oostkamp solidair”, …

CORONA-4-US ACTIEPUNT NEGEN.

Ook alle niet-essentiële winkels zijn ondertussen gedwongen gesloten. Sommige winkels beschikken over een webshop. We zetten een lijst van die winkels op de gemeentelijke website en houden die continue up-to-date.

CORONA-4-US ACTIEPUNT TIEN.

De sportdienst zorgt in samenwerking met de fitnessclub en de verschillende sportverenigingen voor een online-pakket met sportlessen, workshops en gezondheidstips.

CORONA-4-US ACTIEPUNT ELF.

Boodschappen doen of een kaartje of tekening sturen naar mensen die in afzondering zitten, zijn kleine maar belangrijke initiatieven die we heel hard aanmoedigen.

Een boodschappendienst zorgt dat de meest kwetsbaren niet naar de winkel of apotheek moeten. Zij kunnen op een centraal telefoonnummer terecht waar de hulpvragen worden verzameld. De boodschappendienst wordt bemand door vrijwilligers die zorgen voor de thuislevering van levensnoodzakelijke middelen. Daarom vinden wij “Oostkamp solidair”, een prima initiatief!

CORONA-4-US ACTIEPUNT TWAALF.

We geven zorgpersoneel zoals huisartsen, (thuis)verplegers en zorgkundigen een attest waarmee ze in supermarkten voorrang krijgen.

Zo houden ze hun boodschappentijd beperkt in tijden dat ze lange uren kloppen

Alvast beDANKt om het veilig te houden, zorg goed voor elkaar en SAMEN gaan we dit 4-US klein krijgen.

Een welgemeend woordje ook van DANK aan N-VA BEERNEM!

N-VA OOSTKAMP