"EEN VOORSTEL VAN ONS..."

Op 12 oktober 2020

N-VA voorstel over recuperatie grondwater wordt gerealiseerd

N-VA gemeenteraadslid Declerck Robin (N-VA) is tevreden dat het gemeentebestuur gehoor geeft aan zijn voorstel om water dat bij bouwwerken uit de grond gepompt wordt, te hergebruiken. Het raadslid bracht legde dit voorstel al op de gemeenteraad van mei op tafel en het zou door de gemeente bekeken worden:  “Het is een goede zaak dat dit voorstel er nu toch doorkomt. Voorheen liep dat water gewoon weg in de riolering. Het niveau van ons grondwater staat sowieso al onder druk, zeker tijdens droge periodes. Door dat water te recupereren, gaat het nu niet langer verloren.”

In Vlaanderen staat het niveau van het grondwater overal onder druk, in Oostkamp is dat niet anders. Wanneer bij bouwwerken of op werven water opgepompt wordt, verdwijnt dat normaal in de riolering. Vandaar gaat het dan samen met ander afvalwater naar de waterzuivering. Het opgepompte grondwater is anders dan afvalwater erg zuiver. Het is dus een waardevol goed dat niet zomaar geloosd hoeft te worden.

Volgens Robin Declerck is het daarom een goede zaak dat de gemeente een lans breekt voor een doordacht waterbeheer. Het voorstel van het raadslid wordt volgens berichtgeving van de gemeente een eerste keer in de praktijk gebracht aan de werf Rodenbach Zuid. Het water dat men daar oppompt, wordt ter beschikking gesteld aan de brandweer, de gemeentelijke groendienst, de brandweer en aan land- en tuinbouwers uit de omgeving. “Met positieve voorstellen zoals deze wil de N-VA als grootste oppositiepartij in Oostkamp mee op het beleid wegen”, beluit Declerck.