GEMEENTERAADSNIEUWS FEBRUARI 2019

Op 21 februari 2019

Zoals beloofd geven wij jullie iedere maand onze tussenkomsten binnen de GEMEENTERAAD met plezier mee.

Hebben jullie vragen, dan nemen wij die mee naar de raad en proberen we samen een oplossing uit de mouw te schudden.

GR FEBRUARI

Eén van de vele agendapunten had te maken met enkele prijswijzigingen op het containerpark, vooral een daling voor het afleveren van asbest.

Blijkbaar te maken met een premie die de Vlaamse overheid gaf aan onze gemeente om een actie op poten te zetten om asbest massaal te laten verdwijnen. Een slordige 34.000 euro, vandaar de reductie bij het binnenbrengen van asbest.

Raadslid N-VA Stefaan Bollaert vroeg zich af of er echt geen INTERGEMEENTELIJKE overeenkomst kon komen ivm de containerparken binnen de buurgemeenten van Oostkamp.

De ecologische voetafdruk kan op deze manier flink wat beter.

Als alle buurgemeenten dezelfde tarieven hanteren en als iederen binnen deze gemeenten de toegang kan krijgen met zijn of haar ID, dat zou de max zijn.

Dan moeten de mensen uit Baliebrugge niet naar Oostkamp centrum, maar dichterbij richting Torhout, de Moerbruggenaars kunnen dan ook naar Brugge.

In ons verkiezingsprogramma stond ook een ijver voor GRATIS GROEN-afval en dat willen we echt verwezenlijkt zien.

Enkel buurgemeente Beernem laat ook zijn inwoners betalen voor groen-afval, In Zedelgem, Brugge en Torhout betalen de inwoners niks om groen-afval te deponeren op het containerpark.

We houden een vinger aan de pols.

Raadslid Ann Vander Bauwede merkte op dat de VERKEERSSITUATIE in de mooie bossen van Hertsberge omgetoverd worden in "snelwegen", sluipwegen voor zwaar verkeer en dat de voorrangsregels wat meer duidelijkheid vragen.

Doordat Hertsberge en Wingene elkaar daar wat overlappen wordt er verder afgesproken met de burgemeester van Wingene.

De burgemeester beloofde om de signalisatie te bekijken, maar vertelde er ook bij dat alles een keerzijde heeft. Snelheid en putten naast de rijweg, zwaar verkeer omwille van de werken in Wingene,...(zie foto in bijlage).

Jan DK en Delphine Roels antwoordden dit op de verschillende vragen:
- ze zullen de putten dichten en meer controle doen.
- de borden zullen herbekeken worden nl voorrangsborden, snelheidsbord 50km/u.
- ze zullen aan de aannemer Wingene vragen om betere aanduiding te geven voor omleiding, niet via Fazantendreef/Kasteeldreef, zeker naar vrachtwagens toe 3,5 ton en meer toezicht vragen.
Jan DK gaf aan dat er in de Vorsevijvers veel inwoners zijn en dat hij gesprekken gestart is met Wingene.
We zouden graag hebben dat Oostkamp niet moet opdraaien voor het dichten van de vele putten die de Wingenaars in de Vorsevijvers maken. Er zijn daar namelijk 154 woonentiteiten, vroeger enkel buitenverblijf, maar nu permanente wooneenheden geworden die enkel en alleen bereikbaar zijn via grondgebied Oostkamp.
Daarom ook gevraagd om te overleggen met Wingene voor nieuwe toegangsweg, verlengde van Fazantendreef recht door weide tot aan Vorsevijvers.
N-VA Oostkamp vraagt ook aan N-VA Wingene om de nodige druk te zetten.

Dit wordt opgevolgd en ook hier bekijken wij dit verder.

Daarnaast meldde Ann ook dat het omgevallen muurtje in de tuin van de naschoolse opvang Stekelbees in Hertsberge zorgt voor wat gevaar voor de spelende kinderen.

De gemeente viel uit de lucht, maar neemt contact op om te zien wat er aan de hand is.

De vraag hoe het zat met het pad naast het speelplein in de Valkaart, net naast TC Orscamp werd gesteld en daar komt binnenkort verandering in, daar is de gemeente mee bezig, dus...als het straks nog eens hard regent, dan komt dit pad niet meer onder water te staan, zie foto...en daar zijn wij blij om!

Raadslid Liliane De Baene was afgelopen weekend afgezakt richting Ruddervoorde en Baliebrugge om er de lokalen van de plaatselijke KSA te bekijken. Dat deed ze niet alleen, Carol Cartigny en Bjord Gryp uit de andere oppositiepartijen vergezelden graag.

Een aantal vragen werden overgemaakt richting bevoegd schepen, de staat van de lokalen, de grootte van de lokalen, bergplaats materiaal,...en nog heel wat andere bedenkingen.

Er waren heel wat ongenoegen door de KSA-leiders. Schepen Sam VDC gaf enkele duidelijke antwoorden en op deze mainer krijgen de KSA'ers straks feedback en werken we graag samenom de  locaties voor alle jeugdbewegingen in Oostkamp in orde te brengen en te houden.

Want jeugdwerking blijft belangrijk.

Een groot DANK JE WEL aan die vele vrijwilligers die zich iedere week vrij maken om de Oostkampse jeugd een leuke middag te laten beleven.

Naast deze tussenkomsten hielpen we verder mee aan het MOBILITEITS-plan en gaven constructieve antwoorden.

Op naar MAART.