GEMEENTERAADSNIEUWS JANUARI 2020

Op 24 januari 2020

De eerste gemeenteraad van dit nieuwe jaar 2020 telde weinig agendapunten, maar toch hadden wij heel wat vragen.

Die vragen, tussenkomsten, opmerkingen, zoeken naar oplossingen geven wij jullie graag beknopt weer.

We keurden de notulen van de GR uit december ONDER VOORBEHOUD goed omwille dat we op de site de tussenkomsten of de stemrondes nog niet konden terugvinden

Iets wat normaal binnen de 10 dagen leesbaar moet zijn conform artikel 287

Blijkt nu dat wij als GRleden dit wel kunnen lezen, maar dat de Oostkampenaar de definitieve notulen van de vorige maand maar na goedkeuring in de volgende GR na 10 dagen kan lezen.

Dus, lieve Oostkampenaar, lees de GR van de vorige maand en dan ben je mee met het verhaal!

Wat punt drie van de agenda betreft, VERFRAAIINGSWERKEN DORPSPLEIN WAARDAMME kwam raadslid STEFAAN BOLLAERT tussen met de vraag of het ontwerp dat 50.000 euro zal kosten niet al eens was meegenomen in de vorige legislatuur, maar blijkt dat wat jullie al kunnen zien eigenlijk een SCHETS is en nog helemaal geen ontwerp.

De werken kennen drie fases en in deze legislatuur komen 2 van de 3 fases aan bod. De fase rond de kerk, het dorpsplein tot aan de beekstraat, fase 3, de WARA is voor tijdens de volgende legislatuur. Raming kostprijs bedraagt ongeveer 600.000 euro

Punt 4,  5 en 6 op de agenda handelden over de STATIONSTRAAT en de AANGEKOCHTE GROND (kasteelheren Gruuthuuse ),heraanleg fietspaden en een veilige fietsoversteek.

Ons kersvers nieuw raadslid VINCENT CHRISTIAENS vuurde enkele vragen over de raming van de werken, daar kregen we een duidelijk antwoord op.

Ook hier wordt er in fase gewerkt, een eerste fase kost ongeveer 680.000 euro en het volledige werk wordt begroot op 1.1 miljoen euro.

Zowel ROBIN DECLERCK en STEFAAN BOLLAERT plaatsten nog een aantal opmerkingen om de FIETSOVERSTEEK nog iets beter te bekijken, oversteken in twee keer is niet altijd even veilig, maar dit wordt verder bekeken. Een fietspad in beide richtingen vanaf het station tot aan het rondpunt Bpost werd van de hand gedaan.

LILIANE DE BAENE bejubelde de eerste editie van WINTERDORP dat niet kon rekenen op subsidies van de gemeente daar het ging om een privé-initiatief, enkel de locatie werd door de gemeente aangeboden.

Helaas, de net heraangelegde petanque-velden liggen er nu niet meer bij zoals het hoort en hier zal de gemeente zorgen dat alle pleinen worden hersteld.

Dat is goed nieuws!

Daarnaast blijkt volgens LILIANE dat in de verschillende gemeentelijke zalen te huur voor verenigingen heel wat kopjes, schoteltjes, bestek ontbreken...m.a.w. de aantallen kloppen niet meer, dus kan dit soms voor problemen zorgen. Ook hiervoor wordt gezorgd, schepen Pyfferoen brengt dit eerstdaags in orde en wat een geluk, het zijn nog altijd solden.

Tot slotte hekelde ROBIN DECLERCK de "meerderheid" nog wat door naar een STAND VAN ZAKEN te vragen over enkele zaken die nu toch al een serieuse tijd aanslepen.

Wat de verlichting VELDSTRAAT betreft, de timing daarvoor is nog niet geweten...Dus nog wat afwachten, ondertussen wordt het alweer wat minder donker, dus ...jammer!

De NAAMBORDEN op de verschillende RONDPUNTEN zijn nog altijd niet netjes gemaakt, dit vroeg ons raadslid al één jaar geleden, excuses hiervoor , maar ook daar wordt naar een dringende oplossing gezocht. Wij zijn benieuwd.

En hoe staat het met de ARCHEOLOGISCHE SITE op het RUP RODENBACH? De vondsten zijn minder interessant dan verwacht, het duurt allemaal iets langer, maar meer uitleg op een info-vergadering van de heemkundige kring zaterdag 1 februari als we het goed voor hebben.

Wij wachten geduldig af.

Wij werken zo hard we kunnen tijdens de gemeenteraad om jullie vragen ter ore te brengen, maar heel wat vragen mailen wij door voor de GR, dan krijgen wij antwoorden die we direct naar jullie kunnen terug brengen.

Zo, we hopen dat jullie het fijn blijven vinden om het nieuws uit de GEMEENTERAAD hier te kunnen lezen en tot volgende maand voor meer nieuws uit ...OOSTKAMP.