GEMEENTERAADSNIEUWS APRIL 2021

Op 23 april 2021

De GEMEENTERAAD van APRIL was alweer een digitale raad.

Dus de foto van ons klopt niet, die werd genomen in betere tijden.

Een agenda, 14 punten en heel wat tussenkomsten, opmerkingen, bedenkingen en vragen door onze fractie.

Die geven we jullie dan ook graag mee zoals gewoonlijk.

Agendapunt 2 had te maken met het VACCINATIE-CENTRUM, de cijfers, ...en hier had raadslid ROBIN DECLERCK enkele bedenkingen.

"Wij vonden het maar meer dan normaal dat AD DELHAIZE in OOSTKAMP werd gesloten, alleen hoorden we dat dit rijkelijk laat werd beslist.

Dat is NIET de fout van jou, als burgemeester, maar misschien wel het te laat communiceren door de bedrijfsleider als er heel wat corona-besmettingen zijn binnen zijn of haar bedrijf. Daarom vragen wij met aandrang dat de winkels waar corona woedt, tijdig de nodige maatregelen treffen en dit ook naar buiten brengen.

Dit is geen schande, maar in deze tijd moeten we niet spelen met mensen-levens of met de gezondheid van mensen."

Alle begrip, we schoppen dan ook niet tegen de schenen van iemand, maar vragen met aandrang dat mensen die vaak in contact komen met anderen door hun "bedrijvigheid" vlugger de daad bij het woord voeren."

"Corona blijft een gevaarlijk beestje en willen we straks opnieuw genieten van een zomer om u tegen te zeggen, dan kunnen we maar allemaal goed ons best blijven doen."

Vaccinatiecentrum : Er zijn nog heel wat sportclubs die toch nog geen andere locatie gevonden hebben.

Daarenboven brengt dit ook nog heel wat kosten met zich mee voor zowel de zalen als zelfs de aankleding van de zalen zoals belijning ed.

Dus is er een vrij grote versnippering. Bij deze de vraag wat is de stand van zaken op vlak van het aantal clubs die nog geen vaste zaal hebben, voor hoe lang liggen die zalen vast, en hoeveel heeft dit allemaal tot op heden gekost? Hebben alle sportkampen voor de zomer al onderdak gevonden. Ook zijn er reeds enkele ongevalletjes geweest bij het verlaten van het centrum door de kapotte ontsmettingspomp waardoor er enkele ouderen uitgegleden en gevallen zijn

Quarantaineregels...Door het opnieuw toelaten van de niet essentiële reizen gelden er opnieuw quarantaine en tetregels. Deze zouden moeten gecontroleerd worden door burgemeester en politie. Onze vraag luidt: zijn er ondertussen in de volledige coronaperiode al veel boetes uitgedeeld, hebben jullie al plan van aanpak om dit te controleren want volgens de federale het tracing- en testingcenter laten er zich slechts 70% vd reizigers een 1ste keer testen bij terugkeer en maar 30% een 2de keer. Dit moet echt gecontroleerd worden of we raken er nooit vanaf.

De antwoorden waren positief en daar zijn we blij mee!

Agendapunt 4 ...kinderopvang OEVERHOF 5. LILIANE DE BAENE had een vraag of de gebouwen van het gemeenschapsonderwijs in ruddervoorde ook in aanmerking kwamen om kinderopvang in onder te brengen. Helaas is dit geen eigendom van de gemeente, dus ...Maar samen op zoek gaan naar voldoende kinderopvang binnen onze gemeente, daar gaan we voor.

Op agendapunt 5 ivm de Oostkampse handelaars ten tijde van corona hadden we de vraag of er een HORECA-PLAN was? Wie kan een terras plaatsen straks? Hoe vraagt men dit aan en wat kan?

Dezelfde aanpak als enkele maanden geleden, de uitbater dient een voorstel in en het schepencollege ziet wat kan, maar zal altijd een positieve houding aannemen zolang het mogelijk is.

Agendapunt 6 ivm de fietspaden Kruiskalsijde richting Hertsberge. Daar kwam VINCENT CHRISTIAENS even op tussen met de vraag of er al een CONCRETE datum vast stond voor het eind van deze werken die al 15 jaar gepland stonden...En ook hier alweer een gunstig advies. Het einde is in zicht. Alles zou af moeten zijn in 2026, dus nog enkele jaren geduld. Maar het zal de moeite lonen.

Agendapunt 7...TC ORSCAMP, ook hier stelde VINCENT CHRISTIAENS enkele nuttige vragen...wat moeten we vooral onthouden?

Wel, als NIET-lid van TC ORSCAMP kan je voortaan makkelijker gebruik maken van een aantal buiten-terreinen tijdens de dal-uren en dit volledig GRATIS.

Enkel een reservering boeken binnen de gemeente of binnen TC Orscamp en je kan een balletje slaan. DOEN!

Agendapunt 9 ...nieuwe straatnamen RUP RODENBACH. Raadslid STEFAAN BOLLAERT vroeg zich af of er binnenkort ook eens enkele straatnamen met VROUWEN-NAMEN binnen Oostkamp konden komen, iets wat schepen Katrien beloofde dat dit de volgende keren zou gebeuren. Ideetjes zijn welkom, wij hebben er alvast een paar, maar laat jullie gerust gaan.

Raadslid LILIANE DE BAENE had het ook nog eens over de eenzaamheid bij de verschillende raden. Betrek eenzame mensen en breng die in kaart binnen onze gemeente...Een WARM voorstel.

Daarna kwam de VRAGENRONDE er al aan en ook hier hadden we er enkele:

Fractieleider STEFAAN BOLLAERT had een 3tal "vragen" waarvan hij hoopte dat het schepencollege er al had aan gedacht... en dat was al zo, dus deze "herinnering" werd als positief gezien, dat hopen wij alvast.

vraag 1

VEILIGE SCHOOLROUTES langs gemeentewegen…intekenen subsidiegroep?

De Vlaamse Regering is een bondgenoot van alle lokale besturen die schoolomgevingen veiliger willen maken. Nu wil ze de lokale besturen ook ondersteunen in het veiliger maken van schoolroutes langs gemeentewegen. Daarom lanceert ze een subsidieoproep van 15 miljoen euro

vraag 2

SPORTKOMPAS via sport VLAANDEREN, sport laten ontdekken door 8-10jarigen via een vragenlijst online, minder druk voor de scholen, sportclubs…

SportKompas is een oriëntatietool die kinderen van 8 tot 10 jaar helpt bij het kiezen van de juiste sport. Met de tool laten Sportwerk Vlaanderen en SportaMundi vzw kinderen ontdekken welke sport het best bij hem of haar past. Zo kunnen ze sneller aankloppen bij de juiste sportclubs in hun buurt.

Vlaams minister van Sport Ben Weyts maakt 1,3 miljoen euro vrij zodat Sportwerk Vlaanderen in de komende vier jaar wel 100.000 leerlingen hun ideale sport kan laten ontdekken via SportKompas. De scholen en lokale besturen worden zo volledig ontlast.

Scholen kunnen zich vanaf vandaag online én voordelig inschrijven via het boekingssysteem van Sport Vlaanderen.

vraag 3

GEBOORTEBOMEN, ook de ouders van sterrenkinderen uitnodigen indien gekend, die kunnen dan zelf beslissen wat ze doen.