Gemeenteraadsnieuws april 2022

Op 27 april 2022

De lente is in het land, en meteen ook in de gemeenteraad. We starten met goed nieuws voor zowel zonnekloppers als horeca-uitbaters want ook deze zomer zullen we kunnen genieten van grotere terrassen ! Met het goede weer van de afgelopen weken in het achterhoofd is het ook eens nuttig om stil te staan bij het noodweer dat we eerder te verwerken kregen in februari. De schade die storm Eunice aanrichtte zorgt op vandaag nog voor onveilige situaties in onze openbare ruimte. Dat en meer over onze activiteiten in de gemeenteraad kan u hier lezen:

Ook dit jaar weer grotere terrassen bij horecazaken

Met zonnige dagen voor de deur heeft de N-VA fractie gevraagd of de mogelijkheid opnieuw voorzien wordt waarbij horecazaken een uitgebreider terras kunnen plaatsen.  Dat blijkt het geval. Net als vorig jaar kunnen horecazaken immers een aanvraag doen om een stuk van het openbare terrein in te nemen om een groter terras te plaatsen. dit wordt gecoördineerd vanuit de gemeentediensten want de veiligheid mag natuurlijk niet in het gedrang komen. Wij juichen dit toe omdat dit onze horeca de nodige zuurstof kan geven na enkele moeilijke jaren.

Schade storm Eunice zorgt nog steeds voor onveilige situaties

Na de passage van storm Eunice in februari leden niet alleen onze woningen schade, ook het openbaar domein leed heel wat schade. Zo ook in het bosrijke Hertsberge. Daar sneuvelden immers heel wat bomen. Daarbij werden op veel plaatsen ook hele stukken van de openbare weg meegesleurd. Dat zorgde voor diepe putten en versmallingen van de asfaltstroken. Wetende dat er daar ook heel weinig verlichting staat zorgt ervoor dat dit heel gevaarlijk kan zijn. Sommige gevallen bomen liggen er ook gewoon nog, met slechts een lint van de politie rond de gevallen bomen. De bevoegde schepen zei niet op de hoogte te zijn en zal het navragen bij de politie. Hopelijk gebeurt dit snel want veiligheid moet een absolute topprioriteit zijn van de gemeente.

Nog geen uitzicht op nieuwe locatie voor Petanqueclub en JOC Den Artisjoc

Bij de bouw van de nieuwe tribune van KSVO was het initieel de bedoeling om daar ook een nieuw onderkomen te voorzien voor de petanqueclub en JOC Den Artisjoc. Sinds die plannen in het water vielen bleven beiden ondergebracht in de oude brandweerkazerne aan de Kortrijksestraat. Om uitzicht te krijgen op een oplossing vroeg de N-VA fractie aan het gemeentebestuur een stand van zaken. Zowel de petanqueclub als JOC Den Artisjoc kunnen wellicht ondergebracht worden in de Valkaart maar knopen hierover zullen ten vroegste doorgehakt kunnen worden in de volgende legislatuur.

Meer dan 80 Oekraiense vluchtelingen verblijven in Oostkamp

De N-VA fractie vroeg bij de gemeente een stand van zaken over de Oekraïense vluchtelingen die momenteel in Oostkamp verblijven. Dat zijn er ondertussen meer dan 80. Zij verblijven bij mensen thuis en worden dus privé opgevangen.