GEMEENTERAADSNIEUWS FEBRUARI 2021

Op 26 februari 2021

De GEMEENTERAAD van FEBRUARI was opnieuw een DIGITALE RAAD, dus de foto die we altijd gebruiken is een foto van voor de corona-periode.

Zoals iedere maand geven wij jullie graag onze tussenkomsten op de raad.

Een agenda, 15 punten en we hadden de punten goed voorbereid tijdens een fractievergadering.

Daarnaast hadden we ook wat VRAGEN, maar die geven we jullie straks mee.

Op PUNT 4 ivm het stratentracé in de Hogedaledreef kwam ons raadslid LILIANE DE BAENE tussen met deze opmerking: In het plan komen er ook wat vrij diepe WADI's voor, is dit meegenomen in het nieuwe plan of de opmerkingen ivm het plan?

De burgemeester had weet van dit gevaar en wij zijn tevreden dat de diepte is aangepast.

Wat punt 6 ivm de hondenlosloopzone in Nieuwenhove betreft nam raadslid STEFAAN BOLLAERT het woord. Het heeft een tijdje geduurd, maar wij zijn blij en wij niet alleen dat de hondenlosloopzone bijna af is.

We kregen inzage in het reglement en mochten zelfs onze bemerkingen geven, transparant en een leuke samenwerking. Maar we willen MEER, graag enkele extra loopzones in onze uitgestrekte gemeente. Schepen Els Roelof was die vraag verwachtende en wil eerst bekijken hoe vaak de eerste loopzone wordt gebruikt en beslist dan samen met het college of er meer komen en waar er meer komen...Wij houden dit graag nauwlettend in het oog. We kijken vol verwachting uit naar de officiële opening.

Agendapunt 8 gng over het wegdek in de Edestraat, de Vliegweg, de Larestraat, ...ROBIN DECLERCK vroeg zich af of er niet al teveel verkeershinder zou zijn tijdens de werken. Het antwoord was kort, NEEN, er kan een prima omleiding in voege gebracht worden. De werken zullen ook niet heel lang duren, het gaat enkel over een toplaag.

 

Op naar punt 9, over de samenwerking met VBS De Sprong uit Waardamme en de gemeente...de naschoolse opvang in het Oeverhof staat leeg nu de school onderdak kan bieden aan de naschoolse opvang. Er wordt naar een oplossing gezocht voor de verhuur van het oeverhof aan bvb een kindercreche of ...LILIANE DE BAENE vroeg zich af of dat gebouw geen eigendom was van het OCMW en of dit wel kon. Het antwoord luidde JA, want het OCMW maakt tegenwoordig ook deel uit van de gemeente, dus geen enkel probleem. Meer op de volgende GR.

 

Het punt 11 over de asbest, nieuwe zakken tegen betaling...riep een vraag op van ROBIN DECLERCK...of het niet beter was om asbest te laten ophalen door gespecialiseerde firma's en of er al veel asbest is binnengebracht de laatste maanden? Dit punt wordt onderzocht en het antwoord volgt weldra.

Het punt over het vaccinatiecentrum bracht wat beweging in de rustige GR, ROBIN DECLERCK vroeg het woord en we geven je graag onze woorden mee:

VACCINATIE-CENTRUM DE VALKAART

Op het agendapunt over het vaccinatiecentrum en de sportploegen die de Valkaart momenteel niet meer kunnen gebruiken hebben wij enkele vragen en bedenkingen.

 

Wij staan er nog altijd niet 100 procent achter dat De Valkaart als vaccinatie-centrum gebruikt wordt.

Afhankelijk van de vaccin- leveringen zal de valkaart meer niet dan wel gebruikt worden.

Dus gebruikers en vnl sportverenigingen moeten maanden op zoek naar een alternatief.  Daarover hebben we enkele vragen.

Hebben deze verenigingen ergens anders onderdak gevonden en/of voor hoeveel moet dit nog gebeuren?

De meerkost die jullie op zich zullen nemen, hoeveel bedraagt deze en staat er een limiet op de kosten die een vereniging mag binnenbrengen?

 

Waar zullen de sportkampen OOK onder gebracht worden? Dus was het niet veel beter geweest om bestaande leegstaande gebouwen te gebruiken zoals bv de oude gebouwen van Bauwens in Waardamme waar eer tevens parking genoeg is of eventueel tijdelijk tenten te plaatsen aan bv de Valkaart. Zo kunnen we de evenementensector ondersteunen en kan de sporthal blijven gebruikt worden waarvoor het sportcomplex eigenlijk dient.

De burgemeester vond dit een spijtige vraag, het is nu eenmaal zo en we moeten vooruit kijken, het ergste is het wachten op de vaccins, want de leveringen laten op hen wachten en daar heb je als gemeente geen vat op.

Alvast een dikke duim voor de aanpak en de inzet van heel wat vrijwilligers om alles goed te laten verlopen.

Wij wilden enkel onze opmerking wel eens kwijt, want op dat vlak hadden wij geen "beslissingsrecht".

Wat de kerk van Baliebrugge betreft had LILIANE DE BAENE nog een vraag of er niet al teveel lawaaihinder voor de buren zou zijn en of de kerk ook opnieuw "groter" kon gemaakt worden voor erediensten met meer volk?

Een positief antwoord op beide vragen, aandacht voor lawwaihinder en zaal kan groter worden gemaakt.

Tijd voor de VRAGENRONDE.

STEFAAN BOLLAERT stuurde een 3tal vragen door. Die krijgen jullie volledig op jullie bord.

Op de eerste 2 vragen rond de sterretjesweide en de steun aan BDW (Boven De Wolken) kwamen mooie antwoorden, ontroerende antwoorden zelfs door schepen Delphine en de burgemeester.

Samen beleid voeren, het KAN! En dat we een warm hart hebben, daar moeten jullie niet aan twijfelen.

Wat het strooizout betreft, de derde vraag, dat vinden wij een spijtige zaak, dit voorstel of deze vraag werd weerhouden. We blijven ons best doen en wie weet ...?

STERRETJESWEIDE EN BDW

Een STERRETJESWEIDE op de OOSTKAMPSE begraafplaatsen.

Een tijd terug was daar sprake van (vorige legislatuur), maar tot op de dag van vandaag is die er nog altijd niet, tenzij ik het verkeerd voor heb.

Ik pleit dan ook in naam van mijn fractie dat wij het tof zouden vinden mocht er een sterretjesweide komen nu de begraafplaatsen aangepakt worden.

Een sterretjesweide is een plekje waar niet-levensvatbare kindjes kunnen begraven en herdacht worden. Ouders geven we zo de mogelijkheid om op een persoonlijke manier afscheid te nemen van hun doodgeboren kindje.

Kunnen we tijdens deze legislatuur hier werk van maken?

Aansluitend op deze vraag wil ik ook wat aandacht voor de organisatie BOVEN DE WOLKEN.

Deze organisatie kwam enkele weken uitgebreid aan bod in de Krant van West-Vlaanderen.

Onze vraag is simpel, kunnen we BOVEN DE WOLKEN wat ondersteunen, door zichtbaarheid of door een financiële steun?

Kunnen we met de gemeente een financiële bijdrage schenken of kunnen we met zijn allen dit doel steunen op het eind van dit jaar?

 

STROOIZOUT

ALS het al eens sneeuwt in OOSTKAMP, dan …

Zijn heel wat VRIJWILLIGERS druk in de weer om HUN stoep sneeuwvrij te maken.

De één heeft een lang stuk stoep, de ander helemaal geen stoep.

De meeste OOSTKAMSPE  inwoners nemen deze taak ter harte en geven het beste van zichzelf. Daar kunnen wij alleen maar TROTS op zijn. Dit draagt bij tot de veiligheid van ons allen. Ook al is dit wettelijk verplicht om je stoep sneeuwvrij te maken, vraag ik wat aandacht voor al deze vrijwilligers en sommige gaan hier heel ver in en maken een volledige straat “wandel-klaar”. Om ervoor te zorgen dat de stoepen er niet glad bij liggen na het opruimen van de sneeuw heb je zout nodig. Zout die de vrijwilligers zelf aankopen tegen vaak te dure prijzen.

Zout dat je in onze buurgemeente kan kopen tegen een… betaalbare prijs via

”’t stad”. Kan dit in Oostkamp ook? Zout in zakken stoppen kost tijd, dat weten we, maar ook daar is een oplossing voor. Een GAS-boete “veranderen” in het vullen van zakken zout? Of …? Net zoals vrijwilligers (lees inwoners van OOSTKAMP) de “gemeentelijke” voortuintjes voorzien van maaibeurten en daardoor x-aantal bruine zakken groenafval kunnen bekomen, kunnen wij, als gemeente ook een aantal kg strooizout voorzien voor die mensen die een serieus eind stoep dienen vrij te houden tijdens vriesweer en sneeuw. Of strooizout als gemeente aanbieden tegen een faire prijs. Bij onze buur is dat 0,70 euro per zak van 10kg, dit ter info.

 

LILIANE DE BAENE had een leuk voorstel ivm De Lijn in onze gemeente. Lees haar vraag:

DE LIJN

Zou de gemeente geen gratis probeerpakket van De Lijn aanbieden aan de nieuwe bewoners. 

Dit is met een gratis maandabonnement van de lijn en ook gratis lidmaatschappen bij Cambio en Bleu-bike.  (Als dit op de gemeente is)

Bij een verhuis komt er heel wat kijken. Het is een ingrijpende gebeurtenis, daar zij ook nieuwe verplaatsingen moeten doen. Alles is nieuw voor de bewoners. Dit zowel naar hun werk, of school, en zo veel meer moeten ze zich verplaatsen. 

Er is een proefproject hiermee in enkele steden, en daarom vragen we of dit ook op de gemeente Oostkamp zou kunnen in voege gebracht worden. Oostkamp is een groeiende gemeente, en dit zou zeker voor de nieuwe inwoners een pluspunt zijn. 

Ook de vraag of er op de gemeente aan de nieuwe inwoners een informatiepakket van De Lijn aangeboden kan worden.

Dit betreft alle gegevens over De Lijn, wat betreft sms- of m-tickets of vervoerbewijs op elektronische kaart en nog meer. 

 En zouden er aan een loket op de gemeente geen abonnementen van de lijn aangeboden kunnen worden, daar er bijna geen loketten meer zijn om lijnkaarten aan te vragen. De ouders zouden voor hun kinderen de lijnkaarten en abonnementen dan op de gemeente kunnen aanvragen. Jongeren weten hoe dit allemaal kan aangevraagd worden via hun gsm en apps, maar het blijven nog steeds de ouders die moeten betalen. 

Ook nog deze, veel ouderen kunnen niet zo goed met al die apps werken, en laten het om de bus te nemen. 

 

En ten slotte had ROBIN DECLERCK nog enkele vragen die al op de planning stonden om de eerstkomende week in orde te brengen.

We hebben nu eenmaal een glazen bol, maar de mensen uit de Bareelstraat krijgen een nieuw naambord zodat iedereen hun straat weet te vinden en de opkuis in de omgeving van het station komt in orde.

Wat het strooien op de fietspaden betreft, die vraag wordt gesteld aan de betrokken dienst. Op naar berijdbare, veilige fietspaden tijdens guur winterweer. 

Enkele vragen over het strooien tijdens de recente koudegolf.

Het is mij enorm opgevallen dat de maandag na de sneeuwval er in de voege ochtend bijna geen berijdbare  rijwegen en fietspaden waren in gans het Oostkampse grondgebied op weg naar mijn werk in Eeklo.

Wanneer ik de provinciegrens over stak kon ik mijn ogen niet geloven, daar was wel voldoende gestrooid en berijdbaar.

Het heeft nog tot de woensdag spekglad gelegen op het fietspad op de brug over de treinsporen alsook in de Rodenbachlaan. Dit is toch wel heel lang.

Er wordt ook gevraagd dat de inwoners hun voetpaden sneeuwvrij maken.

Maar wat met de inwoners die dit niet zelf meer kunnen?

Alsook de verschillende stukken langs bv de Rodenbachlaan waar er niet direct een inwoner voor verantwoordelijk is zoals deze aan de verschillende weiden en het stuk tussen de begraafplaats en de inrit van het RUP Rodenbach alsook aan de overkant aan het voetbalterrein en de atletiekpiste.

Kunnen we daar geen mensen voor faciliteren ?

Zo, we deden ons best en zullen dit blijven doen.

Heb je vragen, bedenkingen, opmerkingen, ...aarzel dan niet en neem contact op met ons.

Stefaan, Liliane, Robin en Vincent

 

 

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is