Gemeenteraadsnieuws februari 2022

Op 19 februari 2022

In tegenstelling tot de hevige storm die deze week over West-Vlaanderen trok, was de agenda van de gemeenteraad eerder luw. Toch brachten onze raadsleden een aantal pertinente punten aan. Als belangrijkste punt bracht onze fractie aan dat de communicatie rond de werken in de schoolomgeving van Waardamme een pak moet verbeteren om de veiligheid van onze kinderen te garanderen.

Werken schoolomgeving Waardamme: goede communicatie om de veiligheid van onze kinderen te garanderen

Er zijn reeds geruime tijd werken bezig in de schoolomgeving rond het dorpsplein in Waardamme. De communicatie daarover was niet altijd even duidelijk. Hier en daar waren er ook onveilige situaties. Daar werd bij fractieleider meermaals melding over gemaakt door bezorgde ouders en grootouders. Zo ook daags voor de gemeenteraad. Er werd toen aan het einde van de schooldag door een kleine bulldozer gewerkt aan de toegangsweg voor fietsers, wat een onveilige situatie betekende voor de passerende kinderen. Toen een leerkracht vroeg aan de werkmannen of dit niet even gestopt kon worden werd dit geweigerd. De directeur werd er ook over aangesproken en die zei verrast te zijn dat de werken toen gewoon doorgingen. Hij stelde ook niet op de hoogte te zijn van de werken. Bekommerd om de veiligheid van de schoolkinderen, legde fractieleider Robin Declerck de vraag voor aan de bevoegde schepen. Dit alles kan immers voorkomen worden door gewoon goed te communiceren met alle betrokkenen. De schepen ontkende dat er wat spaak loopt in de communicatie en dat die uitstekend zou verlopen. Ze stelde ook dat het contact met de schooldirecteur prima was.

Fractieleider Robin Declerck kreeg echter tijdens de gemeenteraad een mail doorgestuurd van de schooldirecteur richting de ouders. Daarin bood hij zijn excuses aan en stelde hij expliciet dat hij niet op de hoogte was van de werken. “Als de schepen ons vertelt dat de communicatie met de schooldirecteur prima verloopt maar we in een mail kunnen lezen dat die directeur niet op de hoogte is van de werken, dan stellen we ons toch ernstige vragen. Nadat ik op de mail van de directeur gewezen had, wou of kon de schepen niet meer reageren en sprong de burgemeester in de bres door te melden dat er spoedig opnieuw contact zou opgenomen worden met de directeur. Voor mijn fractie is het duidelijk, hier had de communicatie zeker beter gekund. Zeker wanneer het op de veiligheid van kinderen aankomt”, zegt fractieleider Robin Declerck.

Factcheckers: wat met de textielcontainers in onze gemeente ?

Wie in onze gemeente het tv-programma ‘Factcheckers’ volgt zal zich ook afvragen hoe het zit met de textielcontainers in onze gemeente. Is de bestemming van het textiel dat daarin gedeponeerd wordt ook dubieus zoals in het programma gesteld wordt ? Daarom vroeg raadslid Elke Robberechts of de gemeente in kaart heeft waar deze containers staan en of het commerciële dan wel non-profit containers zijn. De bevoegde schepen zei dat er wel verschillende spelers op de markt zijn in onze gemeente zowl non-profit en geen commerciële. Daar bestaat echter geen overzicht van. Dus de gemeente ontvangt hier geen vergoeding voor.

Nieuwe naam Stationsplein is gemiste kans

Het plein bij het nieuwe station krijgt van de meerderheid de weinig originele naam ‘Stationsplein’. Volgens de N-VA-fractie had dit een pak origineler of authentieker gekund. De cultuurraad had namelijk als naam het ‘Henri Fouquetplein’. Dat is een bekende architect die heel wat ontwerpen van stationsgebouwen op zijn naam heeft staan. Het is dan ook spijtig dat de naapm die de cultuurraad heeft voorgesteld heeft, niet is weerhouden. Een magere troost voor dat feit is dat de gemeente wel een bord aan het nieuwe gebouw hangen met verwijzing naar de architect.

Verlichting aan het loopparcours in de Valkaart

Reeds heel geruime tijd , sinds begin van de corona, branden de lichten aan het loopparcours in de Valkaart tot 23 u ‘s avonds. Tijdens de lockdown haalde de schepen aan dat mensen weinig kans kregen om aan sport te doen maar dat dit wel kon aan het loopparcours. Fractieleider Robin Declerck vroeg zich af of de lichten nog steeds zo lang moeten blijven branden, nu mensen weer andere manieren hebben om aan sport te doen. Bovendien wordt de looppiste eigenlijk niet frequent gebruikt. Wanneer we met zijn allen de torenhoge energieprijzen in onze portefeuille voelen, moeten we het goede voorbeeld geven met energiebesparende maatregelen, zoals vroeger doven van de lichten. Fractieleider Robin Declerck stelde overigens ook nog voor om eventueel de lichten afhankelijk te maken van een sensor of een codesysteem, zodat de verlichting werkt wanneer iemand de piste effectief gebruikt. Naar dit innovatieve voorstel had de meerderheid helaas geen oren.