Gemeenteraadsnieuws februari 2023

Op 20 februari 2023

Als we ons werk tijdens de gemeenteraad van februari in één zin moesten samenvatten dan zou het de volgende zijn: JA voor een coronamonument, NEE tegen het gokkantoor in Ruddervoorde, evenredige beschikbaarheid van middelen voor sportclubs en verenigingen, vinger op de knip voor het gemeentebudget. Over dit en meer kan je hieronder alles lezen:

N-VA voorstel voor Coronamonument

Onze fractie stelde de vraag tot oprichting van coronamonument aan de meerderheid. Dit moet absoluut niet veel kosten en heeft een grote symbolische waarde. Dit kunstwerk zien we het liefst gerealiseerd door een kunstenaar uit Oostkamp.  Daarom stellen we voor om een wedstrijd uit te schrijven voor alle Oostkampse kunstenaars. Zoals jullie weten zal het kunstwerkproject dat in de schooldreef zal komen, niet uitgevoerd worden door een Oostkamps kunstenaar. Dat is een gemiste kans in een project dat zo’n 200.000 euro zal kosten. Omdat wij wel degelijk kunst belangrijk vinden om een blijvende herinnering te maken aan deze moeilijke coronatijden, kan dit project wel toegewezen worden aan een kunstenaar uit Oostkamp. De meerderheid kon niet direct  antwoorden en ging dit bekijken. Wij hopen op een snel en positief antwoord.

N-VA stemt tegen convenant voor gokkantoor in Ruddervoorde

Net als op de vorige gemeenteraad stond dit punt gisteren terug op de agenda. Vorige keer heeft de burgemeester dit punt van de agenda gehaald omdat hij voelde dat er geen consensus over was. Nu kwam dit punt opnieuw onder net dezelfde formulering naar voor en heeft onze fractie dit afgekeurd.  Waarover gaat het ?

• In Rudderervoorde wil men een gokkantoor openen. Daar is een convenant (samenwerkingsovereenkomst) met de gemeente voor nodig.
  • De N-VA fractie onder aanvoering van raadslid Vincent Christiaens is daar enorm tegen gekant want net zoals bij drank, drugs,... kan ook gokken tot een verslaving leiden met alle negatieve en dramatische toestanden tot gevolg wat reeds menige gezinnen en families heeft getroffen.
  • De meerderheid heeft ervoor gekozen om dit met enkele minimale randvoorwaarden toch goedgekeurd (geen automatische deur en lichte vermindering van de openingsuren).
  • De N-VA kan zich hierin niet vinden en daarom hebben wij de stemming gevraagd en ervoor gepleit om dit convenant af te keuren zodat op zijn minst dit dossier terug naar de kanspelcommissie moet. Daardoor zou de gemeente immers een duidelijk signaal geven dat dergelijke uitbating geen draagvlak heeft in onze gemeente.
  • We stelden jammer genoeg vast dat enkel de Vlaams Belangfractie zich onthield en dat de ander oppositiepartijen Groen en Vooruit alsook de volledige meerderheid dit gokkantoor toch goedkeurt.
  • Een enorm gemiste kans om als bestuur het goede voorbeeld te tonen en NEEN te zeggen tegen gokken.

Uitbreiding rentelozelening KSV Oostkamp mag financiële ruimte voor investeringen in andere verenigingen niet in de weg staan

Nadat voetbalclub SV Oostkamp vorig jaar een nieuwe tribune met kleedkamers gezet heeft ter waarde van bijna 850000 euro (547000 euro gekregen van de gemeente en nog 300000 euro renteloze lening) wordt opnieuw een renteloze lening van 85.000 euro gevraagd. Dit brengt het op een totaal van meer dan 900.000 euro. Gemeenteraadslid Robin Declerck wou daar toch  op reageren.

KSV Oostkamp ligt hem na aan het hart omdat hij daar zelf gans zijn jeugd doorliep en ook enkele jaren in de 1ste ploeg speelde. Toch vindt hij het zijn taak om als gemeenteraadslid geldzaken objectieve en kritische manier te bekijken. Hij begrijpt heel goed dat de vraag om middelen gesteld wordt maar voor onze fractie ligt dit toch moeilijk wetende dat groot Oostkamp heel wat voetbal en nog meer sportclubs kent die toch ook heel wat noden hebben om budgettair en infrastructureel te overleven. Onze fractie wil dat elke club kan aankloppen voor eventueel financiële steun maar als zo'n gigantische bedragen naar 1 club gaan wordt dit toch niet eenvoudig. Zo heeft bijvoorbeeld voetbalclub Daring Ruddervoorde ook nood aan een nieuwe tribune om maar te zwijgen over de noden van onze talrijke andere sportclubs en verenigingen.

Het is ook dubbel jammer wetende dat het aantal spelers in de 1ste ploeg  van KSVO komende uit Oostkamp op de vingers vanéén  hand te tellen zijn en zelfs bij de jeugdploegen kan niet elk Oostkamps kind onder de eigen kerktoren blijven spelen. Omwille van deze redenen hebben we ons tijdens de stemming ONTHOUDEN We zijn absoluut VOOR sport maar niet tegen elke prijs en wetende dat de noden bij de andere clubs ook heel hoog zijn.

Budget: N-VA blijft haalbaarheid investeringen monitoren

Op deze gemeenteraad werd duidelijk dat het budget voor de herinrichting van de schooldreef ruim onvoldoende is. Daarom vraagt de burgemeester om het voorziene bedrag van 2,1 miljoen euro op te trekken naar 3 miljoen euro. Dit is een verhoging van 40%. Daarom uit fractieleider Robin Declerck de bezorgdheid van onze fractie dat dit opnieuw een enorme stijging is net als bij de werken in Hertsberge die ipv 3 miljoen euro nu als uitkomen op 4,5 miljoen euro. Een stijging van 50% en het zal daar waarschijnlijk niet bij blijven. Op de vorige gemeenteraad en  nieuwjaarsreceptie zei de burgemeester dat de vele investeringen gewoon doorgaan. Maar met de vele aanpassingen van het budget komt volgens ons de haalbaarheid in het gedrang.  Initieel werd volgehouden dat alle investeringen haalbaar zouden zijn, maar nu wordt door het gemeentebestuur toch met mondjesmaat toegegeven dat er wellicht toch enkele investeringen zullen sneuvelen. Wij houden dit nauwlettend in de gaten.

Onveilige verkeersituatie thv nieuw kruispunt aan Nisus in Ruddervoorde

De fitness/danszaal Nisus wordt druk bezocht. Daardoor staan de auto’s vaak in de brede omgeving geparkeerd maar is er nergens een zebrapad beschikbaar. Daarom vroeg Robin Declerck of veilige oversteken gerealiseerd kunnen worden. De bevoegde schepen zei dat het nieuwe kruispunt beschik over een veilige oversteekplaats dus dat dit volgens haar niet nodig is. Daarop vroeg ons raadslid om dit nog eens duidelijk te communiceren in Nisus aan alle gebruikers zodat moeilijke en gevaarlijke situaties vermeden kunnen worden

Toelage 11.11.11

De overschot van 4.250 euro van het jaarlijkse bedrag van 70.000 euro dat aan mondiaal beleid(ontwikkelingshulp) gegeven wordt, gaat naar 11.11.11. Bij de stemming hebben wij ons onthouden omdat wij consequent blijven dat het bedrag van 70.000 heel hoog is terwijl er rondom ons tal van mensen die hulp zeker zouden kunnen gebruiken en dat we niet weten hoeveel er van dit bedrag op de juiste plaats terecht komt en niet blijft plakken bij deze ngo's. Daarom NEEN. Liever onze eigen mensen helpen wetende dat het aantal mensen die om voedselpakketten jaarlijks blijft stijgen. De steun die voorzien wordt voor de gebieden die recent getroffen zijn door de aardbeving in Turkije, hebben we wel goedgekeurd.