Gemeenteraadsnieuws januari 2022

Op 25 januari 2022

De eerste gemeenteraad van 2022 had een eerder beperkte agenda. Dat belette onze raadsleden echter niet om met tal van vragen en tussenkomsten de feestdagen ineens achter zich te laten. Hieronder leest u alles daarover:

• De nieuwe wegenwerken in Moerbrugge, die in maart aanvatten, zijn opnieuw een streep door de rekening voor de Moerbruggenaren volgens raadslid Elke Robberechts.  Zij zien hun deelgemeente immers voor de zoveelste keer quasi afgesneden van de omgeving. De volledige afsluiting zal in de eerste van de drie fasen gebeuren en zal een 10tal weken duren. De volledig werken zullen hopelijk in augustus afgerond zijn. In de Krant Van West-Vlaanderen haalde fractieleider Robin Declerck aan dat het beter was geweest om alle werken in Moerbrugge op elkaar afgestemd werden zodat alle werken in één keer konden gebeuren.

• De N-VA fractie blijft inzetten op het verminderen van sluipverkeer op onze landwegen. Daarom vroeg fractieleider Robin Declerck naar een stand van zaken rond de tractorsluis op de grens Oedelem- Oostkamp thv Veldkapel in Moerbrugge. Er is namelijk nog steeds een mogelijkheid om die sluis te omzeilen via een landweggetje. De bevoegde schepen zei dat er aan de Oostkampse kant borden geplaats zijn dat enkel aangelanden dit mogen gebruiken. Verder was er overleg met de gemeente Beernem. Momenteel wordt het sluipverkeer dus nog niet verhinderd, al hoopt de N-VA fractie dat dit in de toekomst alsnog aangepakt wordt.

• Veel inwoners van Oostkamp hebben vragen bij de veranderde vuilophaling in onze gemeente. Mogelijks verandert er in de toekomst ook nog veel mocht het DIFTAR-systeem ingevoerd worden. In dat systeem wordt afval niet langer in zakken, maar wel in containers opgehaald en wordt het gewogen. Zo betaal je via een prijs per gewicht en niet langer per zak. Dat is het principe van de vervuiler betaalt. In Damme loopt hierover een proefproject dat vrij succesvol is. De eerste resultaten wijzen op een vermindering van de volumes afval. Dat we dit volume verkleinen is trouwens een wettelijke verplichting. Robin Declerck vroeg de mening van het gemeentebestuur over het systeem dat in Damme met vrucht getest wordt. Zij volgen echter hun partijgenoten uit Damme momenteel niet en daardoor zit het DIFTAR-systeem momenteel niet onmiddellijk in de pijplijn voor onze gemeente. Voor de vermindering van ons afval en het beheer ervan, zijn we daarom volledig aangewezen op en afhankelijk van het slagen van de harmonisering van de containerparken. In de koepel van containerparken, waar Oostkamp bij aangesloten is, beslist elke gemeente nu nog apart welke afvalfracties betalend zijn of niet. Op termijn zou dat voor alle aangesloten recyclageparken hetzelfde moeten zijn.

• Raadslid Vincent Christiaens vroeg na of de gemeente wil tussenkomen in de sneltesten voor de kwetsbare gezinnen. Die mogelijkheid zou bekeken worden door het gemeentebestuur en de burgemeester. Hopelijk wordt hier gehoor en gevolg aan gegeven.

• Omdat scholen hun leerlingen verplicht in hun eigen bubbel moet houden, zijn er dikwijls extra kosten bij verplaatsingen. Om een uitstapje te doen of een klas naar het zwembad te brengen, moeten immers nu meerdere busritten ingezet worden. Dat kost extra geld. Raadslid Elke Robberechts wilde daarom van het gemeentebestuur weten of zij een mogelijkheid zien om tussen te komen en die extra kosten mee op te vangen. De burgemeester zei dat dit momenteel niet aan de orde is. Onze fractie hoopt dat de weinige mogelijkheden om zich buiten school te verplaatsen toch door kunnen gaan.

• Fractieleider Robin Declerck stelde de vraag of er gebruik zal worden gemaakt van de mogelijkheid om (kleine) verkeersboetes als gemeente zelf te innen. Dit zou volgens ons kunnen bijdragen tot meer verkeersveiligheid. Cfr de gasboetes voor sluikstorten en geluidsoverlast. De burgemeester zei dat er momenteel geen intentie is om dit te doen.

• De N-VA fractie juicht toe dat er uiteindelijk ook geld vrijgemaakt werd voor een kunstgrasveld voor voetbalclub Hertsberge. Dit nadat de fractie reeds jarenlang vragende partij is om dit hier ook te voorzien, net zoals bij de ploegen van KSV Oostkamp als Daring Ruddervoorde het geval is. Op die manier worden Oostkampse voetbalploegen eindelijk op gelijke voet behandeld.

• Raadslid Liliane De Baene stelde aan het gemeentebestuur een vraag over de financiële extraatjes die verenigingen kregen omwille van corona. Zij wilde weten of die afkomstig waren uit het budget dat vrijgekomen is doordat vele activiteiten niet zijn doorgegaan, of afkomstig zijn uit de extra middelen die elke gemeente van de overheid kreeg. Die vraag zou beantwoord worden in mei, wanneer het jaarverslag op de gemeenteraad geagendeerd wordt.

• Wanneer vorig de zware overstromingen in Wallonië hun tol eisten, gingen in Oostkamp veel stemmen op om daar te gaan helpen. Ook bij de gemeente kwamen die aanvragen binnen. Raadslid Liliane De Baene wilde van het gemeentebestuur weten welke initiatieven de gemeente uiteindelijk genomen heeft en hoe ze de talloze vrijwilligers heeft ondersteund. Ze wijst daarbij onder meer op de onbaatzuchtige inzet van vrijwilligers van het Rode Kruis, medewerkers van de brandweer alsook losse vrijwilligers. Het antwoord op deze vraag bleef eerder aan de oppervlakte door te stellen dat de gemeente heel wat gedaan heeft, maar niet iedereen die persoonlijk hulp is gaan bieden heeft hulp gevraagd aan de gemeente.