Gemeenteraadsnieuws juni 2023

Op 25 juni 2023

De vakantieperiode kwam kennelijk voor de meerderheid geen dag te vroeg. Onze tussenkomsten werden op de laatste gemeenteraad eerder bitter onthaald.

We bevroegen het bestuur over het laadpalenbeleid en het vage werkbezoek aan Benin.

Oostkamp sluit overeenkomst met Afrikaanse gemeente

Via de pers vernamen we dat de burgemeester en schepen Vandeginste een bezoek brachten aan Comé in Benin in kader van een samenwerkingsovereenkomst. Samen met een andere oppositiepartij waren er heel wat vragen over de meerwaarde en budgettaire impact van deze reis. Waarom Comé? Wat is het kostenplaatje en met welke centen?

Zoals verwacht gaf het antwoord niet thuis. De burgemeester trakteerde ons op een idyllisch betoog over hoe de impact en samenwerking beide gemeenten zou versterken. Het leek alsof er een fusie in de maak was.

Geprikkeld wist hij te vertellen dat de gemeente de reis, onkosten en verblijf financierde voor alle vier meegereisde personen. In september staat er een infomoment op de agenda die alle vragen over Comé de wereld uit moeten helpen. Tegen die tijd hopen wij op meer duidelijkheid. Onze fractie stelt de meerwaarde en de noodzaak van deze overeenkomst zeer in vraag alsook wie hier het meeste baat bij heeft.

Burgemeester spreekt gecheckte cijfers van HLN tegen

In het grote fietsrapport kreeg Oostkamp een score van 4/10 van haar inwoners voor fietsveiligheid en werden er 75 fietsgevaarlijke punten vastgesteld. Op de vorige gemeenteraad betwistte de meerderheid dit aantal met als verklaring dat sommige locaties dubbel geteld zouden zijn. Fractieleider Robin contacteerde Het Laatste Nieuws om deze cijfers te verifiëren. Uit die navraag bleek dat de krant wel degelijk correct was. Daarom ondervroeg hij de meerderheid over dit probleem maar kreeg hij een nietszeggend politiek antwoord van de burgemeester. Wij missen een zekere urgentie bij het bestuur om deze problematiek aan te pakken. Ook bij de inwoners is het duidelijk dat de fietsveiligheid en infrastructuur te wensen overlaat.

#slordig8020

Raadslid Robin Declerck stelde een vraag over het groen en zijn onderhoud in nasleep van de maai mei nietmaand. Nog voor hij zijn vraag kon stellen, wisten de meerderheidsbanken hun irritatie niet te verbergen. Bijna een maand na datum ligt het er ongelooflijk slordig bij met stukken die al dan niet gemaaid zijn. Ook de kerkhoven bleven niet gespaard, heel wat maaisel werd niet opgevangen en belandde op en tussen de graven. Een slordig aanzicht voor mensen die hun dierbaren komen bezoeken. Volgens de schepen is dit een eenmalig voorval. Op de andere vragen was er geen duidelijk antwoord. Voor N-VA is het gissen naar de logica en vragen we, zoals vorige maand, voor een gecoördineerde aanpak.

Mogelijke overschrijding voor werken Baliebrugge

Dit najaar gaan in Baliebrugge de grote riolerings- en wegenwerken van start. Een project van 6.5 miljoen euro waarvan 4.7 miljoen ten laste van de gemeente. Vanwege eerdere financiële overschrijdingen bij andere projecten, vroeg onze fractie naar de stand van zaken bij deze werken. De bevoegde schepen reageerde dat dit steeds gemonitord en bijgestuurd kan worden. Een mogelijke overschrijding is dus zeer waarschijnlijk. N-VA Oostkamp maakt zich grote zorgen over het budgettaire plaatje naar de volgende legislatuur toe.

Gebrek aan visie bij laadpalenbeleid

De gemeente agendeerde enkele locaties voor de installatie van laadpalen. Een goede stap, toch vindt onze fractie het aantal veel te weinig in de transitie naar een meer duurzame mobiliteit. Door afwezigheid van snelladers kunnen wagens bij laadpalen onnodig lang blijven staan. Schepen Roels rekent op de loyaliteit van de inwoners. N-VA stelt voor om laadpalen te voorzien van een blauwe zone voor een vlotte handhaving.