GEMEENTERAADSNIEUWS JUNI 2021

Op 17 juni 2021

Het was lang geleden, maar JUNI gaf ons een “lijfelijke” gemeenteraad.

Met z’n allen op veilige afstand in de polyvalente zaal binnen Oostcampus.

Onze DANK aan het gemeentepersoneel om de zaal alweer tiptop in orde te brengen!

Wij feliciteerden alvast de burgemeester met zijn kleindochter, Juliette die vandaag het levenslicht zag

Deze TUSSENKOMSTEN deden onze raadsleden en die onthouden we jullie niet.

AGENDA-PUNT 2

LILIANE DE BAENE wou weten wat de taak is van de “tweede regisseur”.

Zijn wedde is alvast niet mals, dus vandaar de vraag.

Schepen Els Roelof gaf antwoord…wijkwerkers worden ingezet in scholen, musea, …de verantwoordelijke is uit dienst gegaan en naast de coördinator  heb je nu ook de persoon die verantwoordelijk is voor de wijkwerkers.

AGENDA-PUNT 4

STEFAAN BOLLAERT stelde al eens de vraag over het aantal PARKEERPLAATSEN binnen het “nieuwe Waardamme” binnenkort.

Maar het komt dichterbij en de 20 plaatsen, dat lijkt ons weinig.

Dat het plein een groenere toets krijgt, dat vinden we top.

Maar weet dat de parking nu vaak overvol staat en NIET alleen tijdens het weekend.

Heel wat buurtbewoners zijn bang dat de Beekstraat  binnenkort een straat “wildparkeren” wordt. Wij hebben als voorstel om de parkeerplaatsen rond de Waarde wat te vermeerderen en de parkeerplaatsen rond de Wara optimaal te benutten.

Weet ook dat het nieuwe woonproject “Oeverhof” binnenkort ook parkeerplaatsen van doen heeft…Heel wat gezinnen hebben tegenwoordig meerdere wagens, dus …

Het voorstel van raadslid Bollaert werd beluisterd en in dank aangenomen.

AGENDA-PUNT 10

Wat de “bachelor-master-proef” waarbij Oostkamp tot de gevalstudie behoort had ROBIN DECLERCK een vraag…studenten kunnen tot 1000 euro terug verdienen, maar dan moeten ze wel kunnen bewijzen dat hun proef 2500 euro heeft gekost. Hoe gaat dit in zijn werk? Zijn er al voorbeelden van?

Burgemeester Jan antwoordde met …we hebben nog geen voorbeelden, maar er is een student die deze vraag stelde aan de gemeente…en dit willen we uitwerken binnen deze legislatuur.

AGENDA-PUNT 13

ROBIN DECLERCK wil meer weten wat er te gebeuren staat voor de petanque-club nu zij geen onderdak gaan vinden in de nieuwe tribune die SVO zal plaatsen samen met de gemeente…

De burgemeester vond dit niet de beste oplossing samen met heel wat anderen, zij zijn aan het nadenken of er een ander alternatief is binnen de Valkaart, maar dat blijft nog even geheim.

AGENDA-PUNT 15

VINCENT CHRISTIAENS toonde interesse in de prijs voor de vernieuwde software. Het toetreden tot het consortium  LB365 van V-ICT-OR.

Ook de jaarlijkse kost om alles in orde te houden is prijzig, maar ook hier weten we dat er een prijskaartje aan vast kleeft.

We moeten mee in het digitaal tijdperk en dat alles veilig moet, daar hebben wij geen problemen mee.

Schepen Katrien Talloen antwoordde met een duidend antwoord, er is deze keer geen marktbevraging geweest, maar we zijn in zee gestapt met de “beste”, die die we nu al kennen…

En het is toekomstgerichter.

VARIA-PUNTEN DOOR ONZE RAADSLEDEN

STEFAAN BOLLAERT wilde weten hoe het zat met de ZOMER?

Wat met geplande optredens, …in elkaar gestoken door vrijwilligers of verenigingen of …?

Dit jaar worden geen centen meer “geschonken” door de gemeente, maar wel een “slechtweergarantie”. Graag iets meer duidelijkheid hoe dit werkt?

Schepen Sam had een duidelijk antwoord.

Er zijn coaches aangesteld om in gesprek mee te gaan, maar men kan in dialoog gaan.

LILIANE DE BAENE wou wel eens weten of de verenigingen hun subsidies hebben kunnen aanvragen zoals voorheen, want ze maakte zich zorgen dat heel wat verenigingen de mail over het hoofd hadden gezien…Is er tijd genoeg om die aan te vragen of alsnog in orde te brengen?

De Oostkampse coach zal helpen, maar de verantwoordelijkheid blijft bij de verenigingen om hun administratie niet te vergeten antwoordde de burgemeester.

Hoe zit het met het gemeentelijk straten-plan, komen er binnenkort nieuwe, met de nieuwe straatnamen en de nieuwe GR, want we zijn tenslotte bijna halfweg deze legislatuur.

Het antwoord luidde dat de vraag naar papieren stratenplannen zeer gering is, alles wordt gedigitaliseerd. Als de vraag is om de GR eens voor te stellen, dan kunnen we een pagina in de Merel ter beschikking stellen.

ROBIN DECLERCK had deze varia-punten klaar…

Vaccinatiecentrum: er komt een uitbreiding zowel in tijd als geld door de overheid. Is er al vastgelegd tot wanneer dit is voor de valkaart, tot wanneer zijn sport en andere clubs nu al ergens ingepland en zijn de kosten die dit met zich meebrengt gedragen door de centen van de overheid?

Deze vraag werd niet beantwoord, want er volgt een gesloten zitting en dan mag deze vraag aan bod komen.

Raadslid Robin mocht deze vraag dus niet kwijt…

Rup Rodenbach: de groenzones zijn eindelijk gemaaid want zijn ondertussen als wildernissen met heel veel onkruid. Om de hoeveel tijd wordt dit gedaan. Hoek Ganzestraat-E. Welvaertstraat richting spoor zit nog steeds met heel vuile hoek door aannemer. Wat zal er gebeuren met de weg. Dit wordt toch hopelijk heraangelegd en kan dit niet in een karrenspoor zoals bij andere projecten om de waterdoorlaatbaarheid te vergroten. ook hangen de elektriciteitskabels daar weer heel gevaarlijk. Er is al eens een boom opgevallen, hopelijk worden deze nu ondergronds gestoken.

Antwoord op deze vraag, niet wachten tot de GR, je mag dit doorgeven aan de bevoegde diensten…en het onderhoud wordt voorzien door …

Wat de kabels betreft, dat wordt vlug bekeken.

CO2-meters koppelen aan een verkoop binnen de gemeente, iedereen die interesse heeft zou er ééntje moeten kunnen kopen, misschien een groepsaankoop? Is dit haalbaar? Kan dit binnen de gemeente?

CO2 meters: veel handel- en horecazaken alsook scholen zijn verplicht of worden verplicht om met CO2- meetapparatuur te werken.

Dit kreeg Robin als antwoord van de burgemeester

Horeca Vlaanderen en UNIZO’s hebben daar al reclame voor gemaakt. Wat de scholen betreft, als zij willen investeren, dan zijn ze een stevige partij om op de markt te gaan.

Zo, dit was het nieuws uit de GR van JUNI.

Wij, de raadsleden, wensen jullie allen een aangename ZOMER, geniet van alle versoepelingen en heb je vragen, aarzel dan niet en laat ze ons weten.

Wij blijven ook tijdens de zomervakantie actief.

Stefaan, Liliane, Robin en Vincent