Gemeenteraadsnieuws maart

Op 28 maart 2024

Zoals gewoonlijk was de agenda van deze maandelijkse gemeenteraad, zeer mager. Aan een sneltempo werden de geagendeerde punten erdoor gejaagd. Zonder de opmerkingen van de oppositie, zou deze zitting op een klein halfuur afgerond zijn.

Rattenplaag Schooldreef

Volgens enkele omwonenden zou er met de ‘verfraaiingswerking’ in de schooldreef een rattenplaag zijn ontstaan. Door het vele water en openliggende rioleringen worden deze dieren aangetrokken, allesbehalve aangenaam voor de buurtbewoners. Raadslid Declerck gaf dit aan de meerderheid mee maar de bevoegde schepen viel uit de lucht. Naar eigen zeggen passeerde ze daar vaak en zag ze nog niks. Het is dan ook niet ondenkbaar dat ongedierte eerder ’s nachts actief is. Wij hopen voor een snelle aanpak.

Begraafplaatsen

Na eerdere incidenten in deze legislatuur, is er opnieuw sprake van vandalisme en diefstal op de begraafplaatsen in Oostkamp. Raadslid De Baene stelde de vraag wanneer de meerderheid dit eindelijk eens serieus zal aanpakken. Onze fractie drong deze bestuursperiode al meerdere keren aan op het afsluiten en beveiligen van de begraafplaatsen met camera’s aan de ingangen. Oplossingen die niet aan de orde zijn voor de burgemeester. Hij beweert dat deze maatregelen enkel maar een angstcultuur bijbrengen bij de bezoekers. Een povere redenatie die hun aanpak illustreert en alle urgentie mist.

N-VA Oostkamp zal blijven hameren tot er iets verandert. Hopelijk vanaf 13 oktober vanuit de meerderheid.

Werken Loppemsestraat

Vanuit de oppositie werd gevraagd naar de stand van zaken van deze werken. Er werd gesteld dat het einde van de werken op zich liet wachten. Schepen Roels stelde dat er verscheidene redenen aan de basis liggen van de vertragingen zoals de weersomstandigheden, slechte aannemer, enz.

Tegen het bouwverlof zouden deze werken afgerond moeten zijn. Aan dit tempo, volgens onze fractie weinig waarschijnlijk.

Jeugdploeg Oostkamp

Bij KSVO zou de gewestelijke U15-ploeg opgedoekt worden. Een spijtige beslissing, zeker omdat deze lichting voornamelijk bestaat uit Oostkampse jeugd. Fractieleider Declerck vroeg of dit met de gemeente doorgesproken of gecommuniceerd werd. De burgemeester antwoordde kort dat ze in gesprek zullen gaan.

Voor de bouw van de nieuwe tribune kreeg KSVO een aanzienlijke subsidie van de gemeente, volgens onze fractie staat daar een maatschappelijke tegenprestatie tegenover. Hopelijk wordt deze beslissing teruggedraaid.