GEMEENTERAADSNIEUWS MAART 2021

Op 19 maart 2021

Welkom op de alweer DIGITALE GEMEENTERAAD.

Op de agenda stonden weinig punten, maar ...het werden boeiende punten.

Heel wat bedenkingen, heel wat uitleg en heel wat vragen en die geven we jullie graag in een notendop mee.

GEMEENTERAAD MAART 2021

Deze tussenkomst van LILIANE DE BAENE en daarna onze stem-keuze willen wij graag verduidelijken.

3. Toekennen van een toelage aan 11.11.11 en het Consortium 12-12 en kennis nemen van het activiteitenverslag.

Concreet voorstel: Het voorstel bestaat erin 13.700 euro te schenken aan 11.11.11 en om 5.000 euro te schenken aan Consortium 12-12 vzw. In totaal 18.700 euro. De combinatie van de steun aan 11.11.11 en het Consortium 12-12 zorgt dat we een breed spectrum van internationale solidariteit coveren. Eerste hulp bij humanitaire crisissen én het bouwen aan de lange termijn met partnerships en projecten. De Mondiale Raad werd geraadpleegd en geeft dit voorstel bijval.

Wij, N-VA OOSTKAMP, staan open voor 11.11.11 en het consortium 12.12, MAAR het bedrag van 18.700 euro dat zomaar extra aan deze beide organisaties zou worden geschonken, daar hadden wij het moeilijk mee. Binnen onze gemeente hebben we ook organisaties die hulp bieden en waar we zeker van zijn dat er minder geld blijft plakken aan "sommige" handen. Waar het geld wat de gemeente schenkt zo goed als volledig aan komt en gebruikt wordt voor goede zaken.

Daarom en enkel daarom onze NEEN! Wij hadden deze Oostkampse organisaties liever de extra centen gegund.

Dat is nu eenmaal onze mening.

Ook stemden wij NEEN op de uren werk voor de mondiale werker, daar hebben wij ook onze bedenkingen bij, NIET over de INZET en het geleverd WERK van deze medewerker, enkel het aantal uren dat hierbij wordt vrij gemaakt lijkt ons wat "grijs".

Dus, NEEN, wij zijn GEEN "kille" partij, wij hebben enkel een andere mening over hoe wij het geld zouden "schenken" aan bepaalde organisaties.

Dank voor het begrip!

Raadslid ROBIN DECLERCK kwam tussen op dit agendapunt:

10. Toekennen renteloze lening aan KSV Oostkamp voor het oprichten van een tribune met kleedkamers.

500000 euro investeringstoelage vinden wij toch heel veel geld. en wat wordt er eigenlijk bedoeld met investeringstoelage. Maw waarin investeert de gemeente en wat hoopt/wil het in return terug krijgen.

Daarnaast ook nog 200000 en heb zelfs gehoord 300000 euro als renteloze lening.

Nu krijgt KSVO reeds jaarlijks een aanzienlijk bedrag van de gemeente op hun velden te onderhouden. Hoeveel is dit en voor hoelang is dit afgesproken?

LET, wij hebben niks tegen de vereniging KVSO, helemaal niet! Wij zijn enkel bang over het feit..."Wat als iedere Oostkampse ploeg straks komt aankloppen met deze vraag?"

De antwoorden die raadslid Robin kreeg waren gestaafd, er wordt nu eenmaal een andere tribune gevraagd binnen een bepaalde reeks en meer ploegen binnen de gewestelijke reeksen, dat betekent dan ook meer nood aan kleedkamers en ook wij zijn voorstander dat kinderen kunnen "sjotten" waar ze wonen. Dus alle begrip.

ROBIN DECLERK had ook enkele vragen over dit agendapunt:

Vaststellen van een aanvullend gemeentelijk reglement op de Politie van het Wegverkeer voor de verkeersregeling in de Waterstraat.

Bij het punt over de Waterstraat.

De definitieve tractorsluis hoog genoeg maken, voldoende verlichting en voldoende aankondigingsborden.

De Papevijversdreef moet dringend aangepakt worden wegens de grotere verkeerstoestroom die te verwachten valt EN er al vaak is.

Dus de rijweg breder maken want de bermen liggen er heel gevaarlijk bij.

Schepen Delphine Roels kwam met enkele duidelijke antwoorden, de verlichting wordt voorzien, de tractorsluis wordt niet verhoogd en de werken in de Papevijverstraat stonden op de planning en samen met een studiebureau pakken ze de werken aan...binnenkort.

Ons raadslid VINCENT CHRISTIAENS kwam tussen op dit punt:

Toekennen renteloze lening aan TC Orscamp cvba voor het aanleggen van 4 padelvelden.

We vinden het positief dat Oostkamp innoveert op sportvlak, maar we stellen ons wel vragen omtrent de uitbesteding aan een private speler en het geld dat daarvoor uitgeleend wordt.

Er wordt namelijk € 200.000 van de gemeente vrijgemaakt en voor lange tijd onbeschikbaar gemaakt.

Dit is belastinggeld van de Oostkampse inwoner dat de gemeente zelf in sportinfrastructuur zou kunnen investeren.

Het uitgangspunt dient te zijn dat elke inwoner daarvan kan genieten.

Vandaar drie vragen:

1.Als de gemeente een bedrag van € 200.000 beschikbaar heeft, waarom kiest de gemeente dan niet zelf voor de aanleg van enkele padelvelden? Deze kunnen verhuurd worden zoals de gemeentelijke tennisvelden.

2. Hebben wij de garantie dat de padelvelden van TC Orscamp aan dezelfde democratische voorwaarden ter beschikking van de Oostkampenaar worden gesteld? Ik vergelijk met de gemeentelijke tennisvelden, zijnde een huurprijs van € 2,25 tot € 2,70 per uur.

3.TC Orscamp kan voor de aanleg van padelvelden zelf subsidies verkrijgen van Sport Vlaanderen via het Decreet bovenlokale sportinfrastructuur. Werd daarmee rekening gehouden bij het bedrag van de renteloze lening?

Daarnaast zouden wij het als Oostkampenaar ook wel leuk vinden dat wij kunnen gebruik maken van een padel-veld zonder lid te moeten worden van een tennisclub.

Hoe zien jullie dit?

En kan iedereen dan zomaar een renteloze aanvragen bij de gemeente om een PADEL-VELD, een winstgevende hype, aan te leggen en te runnen omdat de gemeente regisseur wil spelen en geen ...?

Op alle vragen kregen we een antwoord en op enkele vragen komt nog een antwoord. Eén ding is zeker, wie wil padellen in Oostkamp, die moet nog even wachten of ...zelf een plein laten plaatsen.

Raadslid en fractieleider STEFAAN BOLLAERT diende een extra AGENDA-PUNT in.

Dat volledige punt plaatsen we op dit verslag.

Toegevoegd agendapunt gemeenteraad maart 2021: De gele doos: de snelste weg naar je medische info.

Context

Zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen is voor ouderen een belangrijk aspect binnen hun welzijn en gezondheid.  Als N-VA fractie willen we met dit voorstel de zelfstandig thuiswonende ouderen ondersteunen.

‘de gele doos’ is een laagdrempelig project waarbij cruciale persoons-, contact- en medische gegevens bewaard worden in een herkenbare, gele bewaardoos.

Wanneer ouderen in nood verkeren of vermist blijken, is het de bedoeling dat de hulpdiensten op een snelle en efficiënte manier alle nodige informatie betreffende de persoon terug kunnen vinden. De gele doos heeft als doel om misschien wel levens te redden.

De gele doos dient door de ouderen of persoon met een chronische aandoening bewaard te worden in de koelkastdeur.

Hoewel de gele doos enkel papieren zou bevatten, is de koelkast toch een perfecte plaats om deze te bewaren.

Iedereen heeft namelijk een koelkast in huis en het is een vlug herkenbare plaats voor de hulpverleners zodat ze de doos altijd makkelijk terugvinden.  Door ook een bijhorende sticker te kleven aan de binnenkant van de voordeur, weten de hulpverleners ook onmiddellijk of zo’n doos aanwezig is.

Ontwerp

Overwegende dat zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen bijdraagt tot het welzijn en de gezondheid van ouderen en personen met een chronische aandoening.
Overwegende dat het uitermate belangrijk is dat hulpverleners op een snelle en efficiënte wijze over de juiste persoons-, contact- en medische gegevens kunnen beschikken in noodgevallen
Overwegende dat de gele doos hiervoor een laagdrempelige oplossing biedt

Besluit

Aan de  gemeenteraad wordt gevraagd om  de invoering van het project ‘de gele doos’ in de gemeente Oostkamp goed te keuren:

De gemeenteraad beslist om voor elke inwoner vanaf 65 jaar een dergelijke doos aan te kopen.
De gemeenteraad vraagt aan het College van Burgemeester en Schepenen om de nodige partners (stadsdiensten, hulpdiensten, apothekers, huisartsen, thuiszorgdiensten,…) samen te brengen rond dit project
De gemeenteraad vraagt aan het College van Burgemeester en Schepenen om deze gele dozen te verdelen via de lokale dienstencentra en apotheken.
De gemeenteraad vraagt aan het College van Burgemeester en Schepenen om actief promotie te voeren voor de aanschaf van een gele doos door de inwoners alsook dient er ook aandacht gevestigd te worden om de informatie in de doos zo actueel mogelijk te houden.

Schepen Sebastiaan had zijn huiswerk goed gemaakt en kwam met heel wat uitleg en weetjes en bemerkingen ivm ons voorstel.

In bepaalde zaken konden wij ons wel vinden, in andere heel wat minder.

Feit is we brachten iets waar VOELING voor was, iets wat de wereld alleen maar beter maakt en iets waar alle partijen zich wel konden in vinden.

Wij gaven de voorzet, het wordt nu in een ander jasje gestopt, maar we dragen het SAMEN en daar houden wij hen aan.

De uitwerking laten we niet los en we blijven ijveren tot er iets gelijkaardigs uit de bus komt.

In de VRAGENRONDE had ROBIN DECLERCK nog wat vraagjes en kreeg ook antwoord op zijn vragen.

Vraag 1 varia: Stand van zaken vaccinatie. Hoeveel mensen reeds gevaccineerd, hoeveel dagen reeds gevaccineerd?

Er volgde een info-sessie na de late GR en daar zagen we duidelijk dat Oostkamp al een mooi cijfer haalde.

Vraag 2 varia: Oostkamp recht op 538000 euro steun vanuit Vlaanderen voor de fietsinfrastructuur. wat zijn de plannen met dit grote bedrag? Jullie vroegen dit vast en zeker aan, daarvan zijn we overtuigd.

Schepen Delphine Roels heeft daar weet van en we kunnen op zoek naar projecten, suggesties zijn welkom, maar ze moeten uitvoerbaar zijn met eigen personeel van de gemeente.

Vraag 3 varia: De coronacijfers zijn weer sterk aan het stijgen. We weten ook wel dat de jeugd op dit moment niet veel ontspanningsmogelijkheden heeft, maar toch vaak heel veel volk op het skatepark in de Valkaart. Veel te veel volk bij elkaar en dit zonder mondmaskers. Ze zijn duidelijk al ouder dan 12 jaar.

Schepen Sam Van de Caveye en De burgemeester hebben weet van het "probleem", er is regelmatig controle en er worden een aantal nieuwe projecten bekenen zodat onze jongeren verschillende plaatsen hebben om zich te amuseren.

Wij hebben er niks op tegen dat onze jongeren skaten, ..., maar willen dat de covid-maatregelen gehandhaafd blijven. Op deze manier kunnen ook onze jongeren straks een betere zomer beleven.

Zo, een "korte" gemeenteraad werd een "lange" gemeenteraad, leuke debatten, heel wat verschillende meningen, maar dat is normaal.

Weet dat we allemaal het beste willen voor de Oostkampenaren.

En, er zijn nu immers verschillende partijen met verschillende invalshoeken.

Dat maakt het niet alleen leuk, maar ook boeiend en op het eind van de rit zijn we alweer een stapje verder naar een ...OOSTKAMP.

Straks komt de lente er aan, geniet van het mooie weer, hou het veilig en tot de volgende keer voor meer nieuws uit de gemeente!

Stefaan, Liliane, Robin en Vincent