GEMEENTERAADSNIEUWS MEI 2021

Op 21 mei 2021

De lente laat op zich wachten, mei brengt niet wat mei moet brengen, de corona-regels "verslappen", maar wij hadden wel nog een digitale GEMEENTERAAD deze maand.

Misschien zien we elkaar in juni opnieuw in levende lijve in OOSTCAMPUS, maar dat neemt niet weg dat wij jullie onze TUSSENKOMSTEN, VRAGEN, BEDENKINGEN en OPMERKINGEN die met jullie willen delen.

Tussenkomst bij AGENDA-PUNT 4 i.v.m. de WOONWINKEL door LILIANE DE BAENE.

“thuis in de toekomst”, bevraging, hier was weinig of geen reactie?

Dit komt blijkbaar omdat de bevraging nationaal werd georganiseerd volgens schepen Els Roelof.

Hoe zit het met het woonbeleid in onze eigen gemeente?

Daar zijn we in Oostkamp goed mee bezig, dus ddaar zijn wij dan ook blij mee!

Tussenkomst bij AGENDA-PUNT 5

De MOLENSTRAAT, een vraag of bedenking van VINCENT CHTISTIAENS…Wat met de rooilijn?

Wat met de soort betegeling? DOORLAATBAARHEID?

Burgemeester wees Vincent erop dat hij onze opmerkingen zou meenemen ALS de vraag voor een BOUWVERGUNING er aan komt, nu gaat dit enkel over de rooilijn. Maar hij vond het fijn dat ook wij meedenken over een groene, duurzame gemeente.

Tussenkomst AGENDA-PUNT 7

ROBIN DECLERCK behandelde samen met LILIANE DE BAENE een vraag van een bewoner uit de Irisstraat. Nemen jullie de vragen mee, de schrik die er heerst bij de bewoners, bang voor scheuren in hun huizen tijdens de afbraakwerken van het beton in de straat, …

Er is geen enkele reden tot paniek, maar op onze vraag gaan straks schepen Delphine en de burgemeester nog eens een gesprek aan met de bewoners, waarvoor DANK!

Tussenkomst AGENDA-PUNT 8

LILIANE DE BAENE heeft een vraag i.v.m. het SPWOK.

Liliane had graag een duiding gehad over de betalingen van de monitoren en de vrijwilligers. Die komt eraan via schepen Sam Van De Caveye.

Daarna was er de VARIA-RONDE en onze vragen of bedenkingen lees je hier:

STEFAAN BOLLAERT had volgende vragen...

HONDEN-LOS-LOOP-WEIDE…Een succes, maar enkele kanttekeningen. Een vuilnisbak voor de hondenpoepzakjes. Toegankelijkheid rolstoelgebruikers? Eventueel  een tuinslang om de honden na hun speeltijd wat proper te spuiten? Wegwijzers? Deze "tips" willen wij, als N-VA OOSTKAMP graag eens "finetunen" met de betrokken schepen, Els. We vroegen een werkmoment aan.

En natuurlijk, het is een SUCCES, te lezen op heel wat sociale media…Wanneer maken we als gemeente werk voor een tweede, een derde, een …hondenlosloopweide zoals we één jaar geleden ook al meerder keren hadden gevraagd?

Dit wordt verder uitgewerkt, de plaatsen, afspraken met VLM, ...MAAR er is goed nieuws, "ze" zijn ermee bezig.

TUINRANGERS? Ook in onze gemeente? Onze minister ZUHAL DEMIR lanceerde dit voorstel waarbij medewerkers binnen de gemeente de mensen helpen om hun tuin bio-divers te maken of om de mensen te wijzen op een aantal natuurlijke oplossingen in de tuin, ...Oostkamp schuwt dit voorstel niet, antwoordde schepen Roelof, maar we hebben al wat gelijkaardigs, denk maar aan de geveltuintjes i.s.m. de gemeente...Dit voorstel mag en kan, laat de vrijwilligers maar komen en er is daar ook een budget voor voorzien.

Neem gerust contact op met één van ons, dan geven we dit door.

Ook raadslid ROBIN DECLERCK had nog enkele vragen...

SLECHTE COMMUNICATIE over de “watervervuiling” enkele weken geleden tijdens de werken rond Moerbrugge. Kan dit de volgende keer bij werken aan de waterleiding op een andere manier aangekondigd worden? Wat was trouwens de oorzaak van de “vervuiling”?

De burgemeester had geen weet van dit alles, wel dat er gewerkt zou worden door FARYS aan de waterleiding. Dus FARYS had beter moeten weten. De oorzaak wordt bevraagd, maar de gemeente treft geen schuld voor dit euvel!

BEGRAAFPLAATSEN. Er waren opnieuw vernielingen. Kan de begraafplaats in Oostkamp op tijd gesloten worden en kunnen er hekkens geplaatst worden in Ruddervoorde? Niet alleen wij stelden deze vraag , onze collega's van "Vooruit" hadden deze vraag ingediend... Burgemeester Jan had weet van dit voorval en had al een gesprek achter de rug met de getroffen familieleden.

Sluiten is vaak niet altijd mogelijk en de begraafplaatsen krijgen weldra ook een andere "bestemming", het worden een soort parken, waar mensen tot rust kunnen komen, kunnen wandelen, dus een "open sfeer". Laat niet weg dat de burgemeester beroep blijft doen op de politiediensten om een oog in het zeil te houden.

RODENBACHLAAN. Daar ligt het de laatste tijd heel vuil en bij regenweer staat het fietspad en de helft van de parkeerstrook blank. Zo ontstaat er een heel gevaarlijke situatie, zeker in combinatie met lichten die regelmatig niet werken.

Dit wordt bekeken.

SPORTCLUBS. Hoe hoog vallen de kosten uit om alle sportclubs en verenigingen onderdak te geven buiten de Valkaart?

Het antwoord komt eraan, schepen Sam zal de cijfers op papier laten plaatsen.

We zijn in blije verwachting.