Gemeenteraadsnieuws mei 2023

Op 2 juni 2023

Op deze 'bovengemiddelde' drukke gemeenteraad van mei stonden onze raadsleden wederom op scherp.

Hoe staat Oostkamp er financieel voor? Wat vinden onze inwoners over het gevoerde fietsbeleid? Heeft raadslid Liliane weer moeten interpelleren over de nutskasten? Krijgen nieuwe straten koninklijke namen?

Lees hier onze bijdrage.

Positieve jaarrekening voor interpretatie vatbaar

De gemeenteraad begon energiek met een doorlichting van de jaarrekening van 2022. De cijfers van het AGB (autonoom gemeentebedrijf), OCMW en van de gemeente zelf werden aan een sneltempo uit de doeken gedaan. Algemeen is het eindresultaat positief, maar het geeft een vertekend beeld van de situatie. Het lijkt waarschijnlijk dat de geplande projecten veel duurder zullen uitvallen dan oorspronkelijk verwacht. We denken hierbij aan de polyvalente zaal in Hertsberge, de kerk in Baliebrugge, het fietspad in de Loppemsestraat, de werken in de Schooldreef, enzovoort. De concrete gevolgen van deze overschrijdingen zijn moeilijk in te schatten, maar het ziet er op zijn minst zorgwekkend uit.

Ondanks de belofte van de burgemeester dat de belastingen niet zullen stijgen (hoewel dit wel is gebeurd bij de milieubelasting), lijkt dit niet haalbaar te zijn in de komende bestuursperiode. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de bouw van een nieuw zwembad, dat aan het einde van deze periode afgewerkt moet zijn.

Fractieleider Robin Declerck stelde een extra vraag over de financiële afwikkeling van de coronaperiode. Uit de resultaten blijkt dat de financiële ondersteuning van de overheid ruimschoots toereikend was, met een overschot van meer dan 80.000 euro. Dit toont aan dat ons voorstel om een alternatieve locatie te overwegen, zodat alle (sport)verenigingen niet hoefden uit te kijken naar andere faciliteiten, zeker serieus genomen kon worden. We hopen dat dit in de toekomst in overweging wordt genomen bij eventuele grote en langdurige situaties waarbij een ruime locatie vereist is.

Onveilig fietsen in Oostkamp

Bij het grote fietsrapport van Velo Veilig kreeg Oostkamp een 4/10 van haar inwoners voor fietsveiligheid. Dat is alles behalve ‘bovengemiddeld’, een adjectief die de burgemeester bij wijlen in de mond neemt. Volgens het rapport telt onze gemeente 75 fietsgevaarlijke punten en vindt 1/3 van de inwoners dat er te weinig geïnvesteerd wordt in fietspaden. De meerderheid verfoeit eventuele onnauwkeurigheden waarbij sommige punten dubbel geteld zouden zijn. Voor N-VA Oostkamp is fietsveiligheid zeer belangrijk, zeker in de omschakeling naar een meer duurzame mobiliteit. We vragen het gemeentebestuur om precaire punten met spoed aan te pakken.

Nieuwe beheerder voor kinderdagverblijf in Moerbrugge

Een kinderdagverblijf in Moerbrugge moet door administratieve ongeregeldheden de deuren sluiten. Een serieuze aderlating voor de ouders van tientallen kinderen. Bij de zoektocht naar een nieuwe overnemer kwam de gemeente tot een akkoord met Ferm. Zij zullen maximaal 18 maanden instaan voor het beheer. Vanwege de reorganisatie zullen sommige kinderen overgeplaatst worden naar andere locaties van Ferm. De gemeente zal de extra kosten dekken die 33.000 euro bedragen.

Wat met het oude postkantoor

Raadslid Robin Declerck bevroeg het gemeentebestuur over de toekomstplannen van het recent gesloten postkantoor in de Stationsstraat. Uit die bevraging bleek dat de gemeente het postkantoor van 1378m² kocht van Bpost voor 876.000 euro. Een aanzienlijk bedrag die wel marktconform blijkt te zijn. De volledige site van 4000m², die plaats beidt voor 35 woonentiteiten, zal zijn intrede maken op de markt.

Chaotische Maai Mei Niet-maand

Ten voordelen van de bijenpopulatie werd er in mei niet gemaaid. Opvallend is, dat er wat onduidelijkheid is ontstaan met betrekking tot het maaien. Er zijn verschillende vormen van maaien toegepast, variërend van smalle stroken tot volledig gemaaid terrein waar het niet nodig was. Dit zorgt voor een slordige uitstraling en op sommige plaatsen voor gevaarlijke situaties zoals aan de afrit richting Kust. Automobilisten die de Kapellestraat oprijden kunnen, door het te hoge gras, de fietsers nauwelijks zien aankomen.

Specifiek met betrekking tot de volkstuintjes in de Legendaledreef: blijkt dat de berm, die geen eigendom is van de gemeente, vol staat met hoog onkruid dat gemakkelijk overwaait naar de tuintjes, met alle nadelige gevolgen van dien. Bovendien werkt de drainagebuis momenteel niet goed of helemaal niet. We hopen dat dit snel wordt aangepakt en dat de gemeente naar de toekomst toe een gecoördineerde aanpak voorziet.

N-VA blijft ijveren voor de verfraaiing van nutskasten

Het lijkt sterk op de processie van Echternach. Sinds het begin van deze legislatuur heeft raadslid Liliane De Baene herhaaldelijk gevraagd om actie te ondernemen met betrekking tot het verfraaien van de nutskasten. In andere steden en gemeenten, zoals Brugge en Bredene, werken lokale jongeren met de ondersteuning van organisatie 'Treepack' aan het opfleuren van deze kasten met prachtige kunstwerken, wat tot indrukwekkende resultaten heeft geleid. Sommige gemeenten hebben zelfs speciale wandelroutes gecreëerd om de versierde nutskasten te bewonderen. Dit project biedt veel mogelijkheden en heeft een aanzienlijk potentieel. We hopen dat de gemeente nu wel op de kar springt.

Elektrificatieproces van onze bedrijven

Uit de ons omliggende buurgemeenten bereiken ons berichten dat ondernemingen moeilijkheden ervaren bij de elektrificatie van hun bedrijfsactiviteiten. Vaak zijn ondernemingen niet in staat of is het elektriciteitsnet niet voorzien om duurzame investeringen, zoals elektrische wagens en zonnepanelen, te kunnen dragen. De burgemeester reageerde dat het voor Fluvius een enorme uitdaging is en dat hij nog geen meldingen doorkreeg. Dit thema zal in de toekomst alleen maar belangrijker worden, we houden alvast de vinger aan de pols.

Nieuwe inspiratieloze straatnamen afgevoerd

Aanvankelijk stonden er twee punten op de agenda met betrekking tot de goedkeuring van nieuwe straatnamen. Echter, vanwege grote onenigheid in gemeenteraad rondom de ‘Koninklijke’ namen (voornamelijk Belgische koninginnen en prinsessen), is dit punt van de agenda gehaald. We kijken uit naar een nieuw en creatiever voorstel.

Verdachte wagen in Kapellestraat

Al enkele maanden staat in de Kapellestraat, vlak bij hotel Van Der Valk, een auto met Brits kenteken langs de openbare weg met 4 platte banden. De burgemeester heeft aangegeven dit probleem reeds herhaaldelijk te hebben gemeld, maar tot op heden zonder succes. Onbegrijpelijk voor onze fractie. Uiteindelijk is de burgemeester hoofd van de politie.