Gemeenteraadsnieuws november

Op 22 november 2023

De Keysershow gaat internationaal

Deze maand verwelkomde de burgemeester een 6-koppige delegatie uit het Afrikaanse Comé in Oostkamp voor het ondertekenen van een samenwerkingsovereenkomst. Een verbintenis dat valt onder het ‘mondiale beleid’ waar het nog steeds gissen is naar de meerwaarde. Op verschillende vlakken zou er samengewerkt worden om beide gemeente te versterken door kennis en ‘knowhow’.

Onze fractie heeft al maandenlang vraagtekens bij deze verbintenis. Steeds opnieuw voorziet de burgemeester ons van ontwijkende politieke antwoorden die weinig verhelderend zijn. Het enige dat we met zekerheid weten, is dat het ons geld zal kosten. Een eerdere reis van een Oostkampse delegatie naar Benin kostte de gemeente 7000 euro. Opmerkelijk is dat, hoewel de gemeente niet tussenkwam bij de reiskosten, ze wel de verblijfskosten van de buitenlandse politici die naar Oostkamp kwamen, betaalde. We verwachten volgende maand inzicht te krijgen in die kosten. Maar laten we eerlijk zijn, dit lijkt allemaal vooral voor de galerij te zijn.

Vlak voor de gemeenteraad werd de samenwerkingsovereenkomst getekend, en we zijn logischerwijze afwezig gebleven. Opvallend was dat op de officiële foto niet alle gemeenteraadsleden van de meerderheid aanwezig waren, evenals de raadsleden van de oppositiepartijen Vooruit en Groen, die doorgaans wel vlot instemmen met de meerderheid over dit onderwerp. Een blamage.

Herbestemming kerkgebouwen

Oostkamp heeft zes kerken, waarvan er twee alleen voor religieuze evenementen worden gebruikt. De overige vier kerken worden multifunctioneel gebruikt of zullen dat binnenkort zijn. Het onderhoud van alle kerken kost echter veel geld.

Fractieleider Robin Declerck vroeg naar het gebruik en het aantal bezoekers, maar de burgemeester kon alleen informatie geven over de opbrengst van kleine giften. We pleiten daarom voor een snelle overgang naar multifunctioneel gebruik van alle kerken, inclusief de hoofdkerken, om financiële lasten te verlichten.

Gezien de beperkte horecamogelijkheden in Oostkamp, suggereren we creatieve oplossingen zoals het inrichten van een permanente overdekte 'foodhall' in een van de kerken. Dit zou niet alleen een culturele en sociale impuls kunnen geven aan de gemeenschap, maar ook een financiële bijdrage leveren aan het behoud van deze historische gebouwen.

Dure zandzakjes

Momenteel kampt Oostkamp met hoge waterstanden, en heeft er ons een opvallend verhaal bereikt. Een inwoner vroeg om zandzakjes om zijn garage te beschermen en kreeg te horen dat hij 700 euro moest betalen voor 20 zandzakjes. Na tussenkomst van de burgemeester heeft hij ze uiteindelijk gratis gekregen.

De burgemeester verklaarde dat er een onderscheid moet worden gemaakt tussen preventie en daadwerkelijke overstroming. Hij benadrukte dat het bedrag van 35 euro per zandzakje in de hele brandweerzone vastligt en deels wettelijk is bepaald. Dit lijkt echter op een vreemde redenering: men moet zijn eigendom blijkbaar eerst laten overstromen om gratis zandzakjes te ontvangen.

In De Haan worden zandzakjes voor 1 euro per stuk verstrekt. De burgemeester betwist dit, waarbij hij verwijst naar wettelijke kwesties. We zullen dit verifiëren en u op de hoogte houden.

Eindejaarsgeschenk N-VA Oostkamp

Jaarlijks biedt onze fractie, zowel in de gemeenteraad, AGB als BCSD, eindejaarsgeschenken aan ter waarde van 50 euro per persoon, die vervolgens aan een goed doel worden geschonken. Dit jaar hebben we besloten om onze donatie van 350 euro te schenken aan VBS De Vaart, ter ondersteuning van de speelplaatsinfrastructuur en als bijdrage aan het aanpakken van de problematiek van lege brooddozen.

Vrachtwagenproblematiek

Dit issue is geen onbekende, en tijdens de laatste gemeenteraad beloofde Schepen Roels actie te ondernemen door verbodsborden te plaatsen om de overlast van geparkeerde buitenlandse vrachtwagenchauffeurs aan te pakken. Ondanks deze toezegging zijn de borden een maand later nog steeds afwezig. We blijven de situatie nauwlettend volgen en hopen dat deze kwestie in de komende maand wordt opgelost. Het is tevens het standpunt van N-VA Oostkamp om te pleiten voor een algemeen parkeerverbod voor vrachtwagens in onze gemeente, met een specifieke uitzondering voor Oostkampse chauffeurs.