GEMEENTERAADSNIEUWS OKTOBER 2020

Op 17 oktober 2020

Een GEMEENTERAAD met heel wat animo, een eerste kennismaking met de nieuwe korpschef bij de politie, Veerle D'Hondt en een info-vergadering nadien...Het werd een "laten" zoals ze bij ons zeggen.

Wie graag de volledige GR erop na leest, die surft best naar de site van de gemeente Oostkamp.

Wij geven jullie graag de tussenkomsten van ons mee.

Weet dat wij graag een vinger aan de pols houden en zoveel mogelijk zaken proberen op te volgen.

Op punt 10 van de GR kwam raadslid VINCENT CHRISTIAENS tussen. Zijn vraag luidde : "Zijn er verliezen van verenigingen gekend?"

Dit antwoord volgde...De gemeente is de voorbije zomer vaak tussengekomen en heeft heel wat kosten ten laste genomen.

Actueel hebben we kennis van 2 toneelverenigingen met afgelaste voorstellingen en waarschijnlijk zijn er ook nog wel andere met extra kosten, alles valt af te wachten wat er van kosten zal worden ingediend.

Voor toekomstige evenementen die verliezen lijden, zal de gemeente kijken voor haalbare tussenkomsten die gerechtvaardigd zijn, als een goede huisvader.

Op punt 14 over de erediensten en de kerken binnen Oostkamp had raadslid STEFAAN BOLLAERT een opmerking...Werd er in het verleden niet geopperd om een PPS te vinden in het verhaal van de kerk Sint-Eligius in Ruddervoorde? (PPS= Publieke Private Samenwerking)  Niet voor het patrimonium als dusdanig, wel om de kerken een bredere maatschappelijke invulling te geven.

Meer uitleg rond het plan binnen Oostkamp en de invulling van de kerken krijg je iets later te lezen op deze site. Nog even geduld.

Raadslid LILIANE DE BAENE had een aanvullende opmerking. Wat met de toelage Sint-Eligius? Een plotse sterke stijging in 2022? De reden is de restauratie die dan op de planning staat.

Investeringskost moet over meerdere actoren worden afgeschreven.

Dus meerdere partners of invullingen nodig.

De kerkfabriek staat hier nu ook meer open voor een andere invulling dan ...vroeger.

Fijn om te horen.

Tijdens de VRAGENRONDE vuurden we heel wat vragen en bedenkingen af die we besproken hadden op onze fractievergadering van oktober.

We gaan constructief op zoek naar oplossingen of hekelen ook wel eens de aanpak als wij die anders zien.

Moet kunnen toch, als minderheidspartij of mag dit niet?

Raadslid BOLLAERT had een vraag over het NIEUWBOUWPROJECT op het eind van de Legeweg in Moerbrugge, een verkaveling tussen de Legeweg en de Meulestee waar 3 appartementsblokken zouden komen met een 30tal ondergrondse garages en een aantal parkeerplaatsen bovenaan.

De vraag was of de omwonenden nog een info-vergadering krijgen, want nu heerst er bij heel wat wat commotie.

Eigenlijk leek het alsof ze van niks wisten, maar normaliter wordt er altijd openbaar onderzoek gedaan, dit wordt nagekeken en raadslid BOLLAERT volgt dit project dan ook graag op.

Raadslid ROBIN DE CLERCK had een waslijst aan vragen, waar wij als N-VA-fractie verder mee aan de slag zullen gaan.

Een eerste opmerking was die over de TRACTORSLUIZEN, die in Nieuwenhove, de Waterstraat , maar ook over die in de Veldstraat in Moerbrugge/Oedelem.

De verlichting is er abominabel en dat kan dus leiden tot een gevaarlijke situatie, zeker voor fietsers.

Deze vraag wordt doorgegeven aan het gemeentebestuur van Beernem wat de Veldstraat betreft en wat de tractorsluis in de Waterstraat betreft, dat is een proefopstelling, maar er komen extra flankerende maatregelen (o.a. reflectoren) als alles definitief wordt.

In de TERLUCHTESTRAAT liggen bepaalde stukken VOETPAD er slecht bij.

De oorzaak is dat er heel wat werken geweest zijn aan de openbare verlichting, maar dit wordt nagekeken.

We blijven in RUDDERVOORDE voor een ander punt, in de KANUNNIK ANDRIESSTRAAT, een stand van zaken naar de verhogingen van de BOORD van de stoep tot  het zebrapad.

Oostkamp is klaar met het plan, maar het blijft wachten op het AWV. Er werd van hen uit beloofd dat de gemeente binnen enkele dagen reactie zou mogen ontvangen.

En dan kwam ons punt over de voorbije werken in de STATIONSSTRAAT in Moerbrugge.

Over smaak en ...gaan we niet twisten, we werken aan een veiligere omgeving en daar valt niet aan te twijfelen, maar we vinden het JAMMER dat één deel van de werken niet is meegenomen in dit verhaal.

Moerbrugge werd tenslotte voor lange tijd afgesloten van de "buitenwereld", maar de gevaarlijke situatie aan de oversteek op het rondpunt net voor de brug ligt nog te wachten, alsook het wegdek.

Wij vinden het een gemiste kans dat dit niet werd meegenomen tijdens de "afsluiting", nu kregen we als antwoord dat dit niet kon binnen de termijn van ..., maar waarom niet iets langer, wat maakt dat dan uit, nu dreigt opnieuw een afsluiting, deel ... Dit wordt "vervolgd".

Zo, wij staan klaar voor al jullie vragen of ideetjes, laat ze ons weten en hou het veilig, samen sterk tegen corona.

Maak er een veilige herfst van en blijf genieten, ook al is dit niet altijd even makkelijk.

Aan alle HORECA-UITBATERS, kop op, dit is voor jullie een lastig beestje, wij duimen voor een vlugge verandering!

Stefaan, Liliane, Robin en Vincent