GEMEENTERAADSNIEUWS SEPTEMBER 2021

Op 17 september 2021

Het is donderdag 16 september, na een "vakantie" van 2 maanden vliegen we er opnieuw in.

Een lijfelijke GR, maar met mondmasker op.

Ons raadslid Liliane De Baene volgde deze GR van thuis uit omwillen van quarantaine.

We geven jullie graag onze tussenkomsten weer en de antwoorden die we kregen van de burgemeester of de schepenen in kwestie.

Op het AGENDAPUNT over het goedkeuren van een nieuw politie-reglement had raadslid VINCENT CHRISTIAENS deze 3 bedenkingen/vragen:

1. Heb ik het goed dat:

-          art. 15 politieverordening slaat op alle mogelijke onbemande vliegtuigen, incl. drones?

-          er zonder toestemming gevlogen mag worden mits 500m van woonwijken en woonkernen?

o   Indien ja, kan de gemeente gebieden in kaart brengen, waar zonder restrictie mag gevlogen worden?

2. Quid drones lichter dan 250 of 500 gram? Richtlijn 2009/48/EG van het Europees Parlement en de Raad van 18 juni 2009 aanziet die als speelgoed. Uitvoeringsverordening (EU) 2019/947 van de Commissie stelt als enige beperking dat er niet over bijeenkomsten van personen mag gevlogen worden respectievelijk niet over niet-betrokken mensen mag vliegen.

Waarom zoveel strenger in politieverordening?

3. Wat met kinderen die in de tuin met speelgoeddrones willen vliegen?

Quid particulier die lichte drone wil gebruiken om foto’s eigen grond/woning te maken of woning te inspecteren?

En moeten zij telkens een toelating aan het College vragen?

En zijn zij automatisch in overtreding van de politieverordening als ze geen toestemming gevraagd hebben?

Een antwoord volgt, dit wordt bekeken.

Een ander AGENDAPUNT was de werken in en rond Moerbrugge waar raadslid ROBIN DECLERCK enkele extra vragen had:

Deze werken zijn absoluut noodzakelijk alsook de werken aan de brug maar we willen nogmaals eens benadrukken dat dit bijzonder jammer is dat de inwoners in zo'n korte tijd voor de 2de keer van de buitenwereld afgesloten worden en dat dit de vorige keer absoluut anders kon!

* We zijn voorstander van verkeersveiligheid, zeker voor onze schoolgaande kinderen in Moerbrugge. Verbetering is goed maar verbetering met een goede planning is nog beter!!

Zeer jammer dat Moerbrugge opnieuw volledig afgesloten moet worden.

* De noodzaak van de werken aan de brug was toch vroeger al gekend?

Met dat in het achterhoofd is het zeker niet te begrijpen dat Moerbrugge opnieuw wordt afgesneden.

Vorige keer hadden we een doorgang gevraagd, deze had er toen moeten zijn!!! Dat is nu wel duidelijk. De overlast moet deze keer nog meer beperkt worden.

Wordt er dubbel of enkele riolering gelegd? (? Europese reglementering in 2024/2025?) Of dan opnieuw werken?

* Wat met kruispunt aan kerk?

Asfalt gaat het een autostrade maken, er is zeer veel vrachtverkeer van Beernem naar Brugge dat niet plaatselijk is. Kan dit gecontroleerd worden?

Komt er een snelheidsremmer? Er steken veel schoolkinderen over.

Wordt slechte afwatering aangepakt? Nu staat zebrapad steeds onder water.

De antwoorden op deze vragen waren duidelijk, rioleringswerken hoeven niet meer, die zijn al in orde conform de nieuwe regelgeving, de veiligheid bij het oversteken aan de kerk wordt onderzocht, bekeken en waar mogelijk aangepast. Niet makkelijk daar er doorgaand verkeer moet blijven, ook voor zwaarder verkeer zoals vrachtwagens. Alles werd meegenomen naar een volgende vergadering in samenspraak met de bewoners en later de aannemer van de werken.

Het AGENDAPUNT over de straatnamen RUP Rodenbach kwam raadslid STEFAAN BOLLAERT tussen met een kwinkslag.

Wij hebben weet dat jullie vrouwennamen kiezen in een volgende verkaveling, daar zijn we blij mee, graag meer van dat!

Stefaan gaf ook een voorstel mee...de Liliane De Baenestraat...

Daarna volgde de VRAGEN-RONDE en we geven jullie dan ook graag de vragen mee gesteld door onze raadsleden.

STEFAAN BOLLAERT:

Een oprechte DANK JE WEL aan alle medewerkers van de gemeente die achter de schermen paraat stonden en meewerkten aan heel wat evenementen tijdens de zomermaanden.

De logistieke ondersteuning en de navolging ervan was top.

Dit brengt ons naar de de VAKANTIE en dorpsfeesten zomer 2022

Duidelijke afspraken tussen alle verenigingen en organisatoren van evenementen om eventueel verschillende weekends in te vullen en de koppen bij elkaar te steken.

Wij hebben weet dat jullie daarmee bezig zijn, maar af en toe is er toe een "dubbele" boeking.

Maakt het ook moeilijker om dit door de gemeente logistiek te ondersteunen.

Kan dit nog beter gecoördineerd worden vanuit ons, als gemeente zelf?

Dan is er ieder weekend wel ergens iets te beleven en valt niet alles samen.

Niet leuk voor de verenigingen, organisatoren, ...en de medewerkers.

De burgemeester ging mee in dit verhaal en dit wordt meegenomen wat wij uiteraard leuk vinden.

ROBIN DECLERCK

Groenbeleid in Oostkamp

Om te beginnen ligt groen, milieu en klimaat ons nauw aan het hart want het is trouwens iemand uit onze fractie die gepleit heeft om op bepaalde plaatsen het groen te laten groeien en zijn zin te doen zodanig dat de bijen , die heel noodzakelijk zijn hun ding kunnen doen. Maar dit alles moet toch wel in acht nemen dat de veiligheid van alle weggebruikers niet in het gedrang mag komen en het mag toch wel een beetje proper zijn. Daarom enkele voorbeelden waarbij dit niet het geval is. Er is de laatste tijd via diverse kanalen opgeroepen tot het proper houden van je eigen stukje voetpad maar dit is toch niet het grote probleem. (Rondpunt Europaplein, vandaag toevallig in orde, netjes gemaakt, Nieuwenhovelaan, de vernauwingen, …)

Om het met de woorden van de burgemeester te zeggen is het toch wel triestig voor een bovengemiddelde gemeente dat het groenonderhoud zo te wensen overlaat. En mijn voorbeelden staan los van at de mensen op facebook plaatsen want heb het er al vaker over gehad.

Nog een extra voorbeeld is het onderhouden van het groen aan de overkant van mijn straat , de groenzone palend aan het nieuwe bedrijventerrein. Dit wordt slechts heel af en toe gedaan, staat er vaak verwilderd bij en dan nog eens in verschillende momenten. En hoe wordt het dan achtergelaten. Je neemt al dit vuil mee naar binnen  .

Dit kan toch niet de bedoeling zijn. Dit maakt me eigenlijk wel een beetje boos.

Wij vinden dat VEILIGHEID boven groen moet staan en dat is dan ook wat we willen aankaarten.

GROEN moet, maar moet "verdwijnen" als het de veiligheid belemmert.

En we beseffen maar al te goed dat deze zomer een vreemde zomer was, zeker op vlak van onkruid en wildgroei.

CO2- meters.

Heb dit punt al eens naar voor gebracht naar aanleiding van de scholen.

Nu is het sinds 1 september verplicht om in elke kleedkamer van elke sportclub/hal zo’n toestel te plaatsen. Er is wel nog een overgangsperiode tot 1 november. Dit is voor heel veel clubs een dure aangelegenheid. (Want niet alle meters voldoen aan de eisen)

Ons voorstel is om te kijken voor een groepsaankoop via de gemeente(n) of voor een financiële tussenkomst door de gemeente,  want heel veel clubs hebben het al heel moeilijk na corona. En hoeveel van die meters moet de gemeente zelf plaatsen in hun sportaccommodaties?
Een antwoord op deze vraag krijgen we nog, deze vraag wordt bekeken.

Lawaaihinder SKATEPARK...heel wat omwonenden klagen dat er vaak geluidshinder is door skatende jeugd in de Valkaart.

Kan hier iets aan gedaan worden?

Er is overleg tussen alle betrokkenen en er werden al boetes door de politie uitgeschreven, hier wordt dus werk van gemaakt, waarvoor dank.

Ook al vinden wij dat verdraagzaamheid ook geestig is...zolang het kan.

Zo, op naar de GR van oktober, maar jullie hoeven niet te wachten als jullie vragen hebben.

Weet dat jullie ook op de pagina van OOSTKAMP terecht kunnen met jullie vragen over veiligheid, problemen, ..., DOEN!