Gemeenteraadsnieuws september 2023

Op 25 september 2023

Na een lang zomerreces trapten we het politieke jaar af met meteen een pittige gemeenteraad. Over interessante lokale criminaliteitscijfers tot potentiële trajectcontroles leest u alles hieronder.

Veiligheidscijfers BOZ-gemeenten

We kregen inzage in de cijfers met betrekking tot politie en veiligheid van de BOZ-gemeenten (Beernem-Oostkamp-Zedelgem) voor 2022. Deze cijfers bieden een waardevolle inkijk in de criminaliteitsontwikkelingen en veiligheidstrends op zeer lokaal niveau.

Met een sterke stijging van het aantal woninginbraken blijft dit een pijnpunt voor onze gemeente. Dit jaar werden er 108 incidenten geregistreerd. Daarnaast is Oostkamp ook koploper in het aantal fietsdiefstallen.

Opvallend is echter dat het aantal uitgedeelde gasboetes relatief laag blijft. Ondanks de vele klachten van overlast blijft de handhaving vaak uit. We denken hierbij aan het sluikstorten en de hondenpoep.

Helaas is het jaar 2022 ook gekenmerkt door verkeersongevallen met fatale afloop, waarbij Zedelgem 4 dodelijke slachtoffers te betreuren heeft.

Een alarmerende ontwikkeling is de sterke stijging van geweld tegen de politie, met een toename van 14 gevallen in 2021 naar 31 gevallen in 2022. Dit wijst op een groeiend maatschappelijk probleem die dringend meer aandacht vereist om de veiligheid en integriteit van de politieambtenaren te waarborgen.

Zedendossiers en arrestaties stegen met 25%.

Ook bij de drugsproblematiek zien we helaas een stijgende trend. Een probleem die onze samenleving veel kost met- voor onze gemeente geen ongekende- verwoestende drama’s tot gevolg. Onbegrijpelijk dat bepaalde politieke fracties (soft)drugs willen legaliseren.

Deze cijfers tonen nog maar eens aan dat we keihard moeten inzetten op meer handhaving en blauw in het straatbeeld.

Rampen Marokko en Libië

Bij het toekennen van telkens 2500 euro voor de noodlottige landen Marokko en Libië onthield onze fractie zich in de gemeenteraad. Wij zijn voorstander van hulp maar niet op de huidige manier. Helaas stellen we vast dat bij financiële hulp en giften tot maar liefst 85% blijft kleven aan administratieve kosten en onkosten. Het opsturen van materiaal zoals tenten en dekens bijvoorbeeld, is veel doeltreffender.

Trajectcontroles Oostkamp

Naar alle waarschijnlijkheid komen er deze legislatuur twee trajectcontroles in Oostkamp. Een van de Kruiskalsijde tot aan de Breeweg en een tweede van de Kruiskalsijde richting Wingene. Beide in zone 70.

Samenwerkingsovereenkomst voor heraanleg fietspaden.

Ter hoogte van de Hertsbergsestraat vanaf de E40-afrit tot aan de Kampveldstraat worden nieuwe fietspaden voorzien. Deze werken, die begroot zijn op 1,125 miljoen euro, worden verricht in samenspraak met de provincie en het Vlaamse Gewest.

RUP Rodenbach

Raadslid Robin Declerck kwam deze gemeenteraad terug op de infosessie voor de buurtbewoners met betrekking tot het RUP Rodenbach. Toen kwamen de verontruste inwoners van de Rodenbachlaan, Ganzestraat, Kadeplasstraat en de E. Welvaertstraat samen om hun bezorgdheden over het nieuwe industrieterrein te uiten.

1) Aanleg van de bufferberm

Deze is nog steeds niet in orde. Waar de toegestane bouwhoogte 8 meter bedraagt is deze te laag. Dit gespiegelt aan een industriezone in Waregem waar de maximale hoogte 6 m bedraagt. Tevens is de begroeiing nog steeds onvoldoende. De hete aardappel wordt door de burgemeester steeds doorgeschoven naar de vertegenwoordiger van WVI die vertelde dat dit te wijten lag aan de voorbije twee droge zomers.

2) Wateroverlast

Hierbij is de Kwadeplasstraat het meest gevoelige punt. De straat ligt duidelijk lager dan enerzijds de Brugsestraat en anderzijds het nieuwe RUP. De buurtbewoners kwamen meermaals met constructieve oplossingen die tot op heden niet weerhouden werden. De aanleg van een verkeersdrempel van 15 tot 20 cm ter hoogte van ingang RUP t.h.v de E. Welvaertstraat kan heel wat problemen voorkomen. Indien deze grachten beter onderhouden worden kan het water via deze weg geëvacueerd worden. Helaas heeft het bestuur tot op heden daar geen oren naar.

3) Bouwvergunning

Waar het college en de burgemeester een groot verschil kunnen maken is bij het verlenen van advies voor de aanvraag van bouwvergunningen. Hierbij bleek dat voor een aanpalend bedrijf, die het dichtst bij de woningen van de Ganzestraat komt, er een afwijking naar hoogte en geluidsoverlast verleend werd. Een onaanvaardbaar gegeven voor de buurt die bezwaar indiende bij de provincie die dit naast zich neerlegde. De inwoners bekijken om via de raad van vergunningsbetwistingen verdere stappen te ondernemen.

Een jammerlijke start, mede wetende dat de bouwheer nooit op de hoogte werd gesteld door het CBS van deze gevoeligheden die al jaren aanwezig zijn. Meer en betere communicatie vanuit het CBS zou zeer wenselijk geweest zijn.

Zoals verwacht kon de burgemeester geen klaar en duidelijk antwoord bieden en werd de verantwoordelijkheid wederom afgeschoven op WVI, Aquafin en de provincie. De buurtbewoners blijven helaas in het ongewisse en hopen op een deftige oplossing die er momenteel niet is.

Vanuit onze fractie blijven we dit dossier verder opvolgen en werken we graag mee aan een adequate oplossing en vlotte communicatie.