Gemeenteraadsnieuws oktober 2023

Op 24 oktober 2023

Op de gemeenteraad van oktober was het respect voor de oppositie weer ver te zoeken: onze fractie werd monddood gemaakt en getrakteerd op een lesje 'waarden en normen' van de burgemeester.

Verder brachten onze raadsleden enkele inhoudelijke kwesties ter sprake.

Dit en nog meer leest u hieronder.

Meerderheid houdt vast aan inspiratieloze straatnamen

Enige tijd geleden deed Schepen Talloen, het voorstel om de nieuwe straten in de Wastine te vernoemen naar Belgische koninginnen en prinsessen: Fabiola, Mathilde, Elisabeth en Astrid. Toen hebben zowel wij als VB scherp gereageerd, wat ertoe leidde dat de burgemeester besloot om dit punt van de agenda te halen en terug te sturen naar de straatnamencommissie.

We waren danig verbaasd toen deze gemeenteraad de bevoegde schepen precies hetzelfde voorstel deed, zij het met de wijziging van Eleonore naar Astrid. De schepen trachtte zich te rechtvaardigen door te stellen dat de commissie dit unaniem had goedgekeurd, wat niet verwonderlijk is gezien de samenstelling ervan. Opnieuw hebben we krachtig gereageerd door te benadrukken dat deze koninginnen en prinsessen nooit iets hebben betekend voor onze gemeente. Integendeel, ze hebben ons alleen maar geld gekost en neerbuigende opmerkingen voor Vlamingen opgeleverd.

Fractieleider Robin Declerck stelde voor om de straten te vernoemen naar voormalige burgemeesters zoals Ward de Muyt en Luc Van Parys. Maar dit voorstel werd opvallend afgewezen door CD&V. Uiteraard hebben we een stemming aangevraagd, waarbij alleen wij en VB tegen hebben gestemd. De andere oppositiepartijen bleven opvallend stil, en zelfs de jongere CD&V-raadsleden stemden zonder aarzeling mee. Het blijft vreemd dat we nog steeds straten vernoemen naar koninginnen en prinsessen, een traditie die zijn relevantie lijkt te hebben verloren.

Samenwerking met Benin werpt nog steeds vele raadsels op.

Enkele maanden geleden is de burgemeester naar Comé in Benin getrokken om een samenwerkingsovereenkomst op poten te zetten . Deze samenwerking zou gebeuren op politiek, financieel, administratief, cultureel,.... vlak. In november komt er een afvaardiging van 5 personen naar hier om de overeenkomst te bekrachtigen. De reis naar Comé kostte de gemeente  7000 euro.

Tijdens de recente gemeenteraadsvergadering stelde fractieleider Robin Declerck enkele kritische vragen:

1)      Wat is het concrete voordeel van deze samenwerking? De verantwoordelijke schepen kon hier geen helder antwoord op geven. Hoewel we hopen op positieve resultaten, lijkt het erop dat de samenwerking momenteel nog in de beginfase verkeert en weinig tastbare voordelen oplevert.

2)      Wie zal opdraaien voor de kosten van de delegatie uit Comé? De leden van de Comé-delegatie betalen hun eigen vliegtickets, maar Oostkamp draagt bij aan hun verblijfs- en maaltijdkosten. Hierdoor lijkt de samenwerking, naast de onzekerheid, ook financieel belastend voor onze gemeente.

3)      Wie zal deel uitmaken van de stuurgroep voor deze samenwerking? Deze stuurgroep zal zowel politieke als administratieve vertegenwoordigers bevatten. Het is afwachten of we worden uitgenodigd om deel te nemen en zo de ontwikkelingen op de voet te volgen.

Aangezien dit hele gebeuren sterk lijkt op een kostbare grap zonder enige duidelijke nuttige uitkomst, trakteerde de burgemeester ons op een les ‘waarden en normen’ en spoorde hij ons aan om in de spiegel te kijken. Een absoluut zwaktebod. We vroegen de stemming aan en stemden tegen.

N-VA pleit voor het livestreamen van de gemeenteraad

In een tijdperk van uitgebreide digitalisatie, stelde raadslid Vincent Christiaens de vraag wanneer er werk zal gemaakt worden van een livestream van de gemeenteraad. Dit lijkt ons een logische stap naar een meer eigentijdse gemeente. Ook het gegeven dat niet iedereen zich kan vrijmaken op donderdagavond, betekent dat het aanbieden van livestreams waarschijnlijk een breder publiek zal aanspreken Het antwoord dat we kregen, luidde dat dit tijdens de huidige bestuursperiode om financiële redenen niet haalbaar is. Is dit slechts een zwak excuus, of overheerst de angst voor te veel openheid met de naderende verkiezingen?

Fractie wil geen besparingen op veiligheid

Raadslid Elke Robberechts pleitte voor het heractiveren van de straatverlichting gedurende de nachtelijke uren, aangezien deze momenteel tussen 23.30 uur en 5.00 uur is uitgeschakeld. De bevoegde schepen antwoordde dat er wordt ingezet op de overgang naar LED-verlichting, maar dat op dit moment slechts 30% van het project is voltooid. Er is een wettelijke verplichting om tegen 2028 volledig over te stappen op LED-verlichting. We hopen echter dat dit proces versneld kan worden, aangezien verlichting van cruciaal belang is voor veiligheid, wat voor ons bovenaan de prioriteitenlijst staat. Een positief aspect van de nieuwe LED-verlichting is dat deze kan worden gedimd, wat helpt om lichtvervuiling aanzienlijk te verminderen. Het is spijtig dat de bestaande verlichting op dit moment niet gedurende de hele nacht kan branden.

Noodhulp voor Afghanistan

Recentelijk werd Afghanistan getroffen door een aardbeving, wat het CBS heeft aangemoedigd om een donatie van 2500 euro aan Artsen Zonder Grenzen te overwegen. Echter, wij staan hier sterk kritisch tegenover, omdat we ons bewust zijn van het feit dat bij dergelijke donaties vaak tot 85% verloren gaat en niet daadwerkelijk terechtkomt bij degenen die hulp nodig hebben. Bovendien hebben we binnen onze eigen gemeenschap in Oostkamp aanzienlijke behoeften aan ondersteuning. Het is opmerkelijk dat de uitgaven voor leefloners de laatste drie jaar zijn gestegen van 400.000 euro naar bijna 800.000 euro. Daarnaast hebben we een opvallende stijging gezien in het aantal mensen dat een beroep doet op de sociale kruidenier, voorheen bekend als voedselpakketten. Om die reden geloven we dat het geld veel doeltreffender en zinvoller kan worden besteed binnen onze eigen gemeenschap.

We benadrukken opnieuw dat het efficiënter is om materiële hulp te versturen in plaats van financiële middelen.