MONDIALE RAAD

Op 23 april 2021

Dit was te lezen in de krant.

Alvast beDANKt aan de KW en aan Geert Stubbe.

Gemeenteraad niet eens over het mondiaal beleid.

In de gemeentelijke meerjarenplanning is er jaarlijks 50 000 euro voor mondiale solidariteit voorzien. De gemeente ondersteunt hiermee eerst en vooral kleinschalige lokale projecten in het zuiden waar Oostkampenaren actief bij betrokken zijn. Als deze projecten aan de voorwaarden voldoen , krijgen ze jaarlijks een werkingstoelage van 2 500 euro. In 2020 werden 11 dergelijke initiatieven ondersteund.

Daarnaast is ook voorzien dat Oostkampenaren die ter plekke gaan om aan een project mee te werken een toelage van 150 euro voor dit project kunnen aanvragen. In 2020 werden er  door de omstandigheden maar twee dergelijke aanvragen ingediend. Ook wordt het beschikbare budget ook gebruikt om tijdens het jaar in te gaan op vragen naar noodhulp bij humanitaire crises. Hiervoor wordt telkens een dossier voorgelegd aan de gemeenteraad en werd er in  2020 werd op die manier 3.500 euro toegekend voor noodhulp. De resterende middelen van het budget voor mondiale solidariteit worden in het volgende jaar toegekend aan organisaties die zich inzetten voor een structurele aanpak van de mondiale problematiek. Er wordt hiervoor een dossier aan de gemeenteraad voorgelegd. Voor 2020 bedraagt dit resterend budget 18.700 euro. Op de gemeenteraad werd beslist dit aan twee organisaties toe te kennen. Gemeente Oostkamp steunt 11.11.11. met een toelage van 13.700 euro en het consortium 12-12 met een toelage van 5.000 euro. Beide organisaties zijn koepelorganisaties die samen met hun partners werken om mondiale doelen te bereiken. En juist de grote som die de NGO’s krijgen is een discusiepunt geworden tijdens de gemeenteraad en de algemene vergadering van de mondiale raad. “ De mondiale ambtenaar slaagt er blijkbaar niet in een correct bericht te versturen. Waarom wil hij bewust de waarheid verzwijgen voor de Oostkampse bevolking? Er wordt beweerd dat het grootse deel van de toelagen gaat naar kleinschalige projecten waar Oostkampenaars bij betrokken zijn. In hun eigen verslag staat duidelijk dat dit “slechts” 27.800€ is , terwijl pijler 2, de stedenband en pijler 4, de NGO multinationals samen 42.200€ krijgen. De Oostkampse ontwikkelingshelpers die alles vrijwillig doen, verdienen beter. De middelen van het mondiaal budget die niet werden opgebruikt worden volgens het persbericht verdeeld aan 11.11.11 en consortium 12.12 door het voorleggen van een lijvig dossier. Dit is eerlijker aldus schepen Vande Ginste fier, in tegenstelling tot vorige jaren waar zomaar werd gedoneerd aan deze organisaties. Vlaams Belang is blij dat eindelijk wordt toegegeven dat deze gelden zeer arbitrair werden verdeeld in het verleden. Helaas is daar geen einde aan gekomen, het lijvige dossier waarvan sprake, bedoeld om de uitgave van 18.700€ te verklaren, bevatte een lijst met de armste landen in de wereld, en een verwijzing naar de website van deze 2 NGO’s. Het Vlaams belang had liever gezien dat 60% van deze middelen gaat naar ondersteuning van de grootste slachtoffers in Oostkamp van de covid pandemie. De andere 40%, een equivalent van wat de NGO’s uitgeven aan personeelskosten zouden wij toevertrouwen aan Oostkampse vrijwilligers.” Aldus Dieter Van Parys (Vlaams belang). Ook  N-VA treed deze voorstellen bij. “Laat ons eerst en vooral duidelijk zijn dat wij geen probleem hebben met ontwikkelingshulp. Voor ons is nationalisme, solidariteit met andere volkeren over heel de wereld. Maar een overschot binnen het gemeentebudget schenken aan 11.11.11 en 12.12 op aanraden van de mondiale raad schenken zonder uitleg over specifieke doeleinden, dat kan voor ons niet. Er zijn Oostkampse organisaties die op vlak van ontwikkelingshulp heel goed werk leveren en waar er geen 60% van de inkomsten terugvloeit naar personeel en mondiale educatie. “ aldus Stefaan Bollaert (N-VA). (GST)