STERRETJESWEIDE en BOVEN DE WOLKEN.

Op 19 maart 2021

Ook wij werken graag mee aan een WARM Oostkamp. We haalden zelfs de pers en daar ziijn we blij mee.

Deze tekst komt uit DE KRANT van WEST-VLAANDEREN, Geert Stubbe schreef de tekst en nam de foto, waarvoor onze DANK!

Sterrenweides en Boven de Wolken

Een recent artikel in de krant van West-Vlaanderen van 5 februari over het sterrenkindje Emmy en de VZW Boven de Wolken was voor de NV-A afdelingen Oostkamp en Beernem zo pakkend  dat ze op de gemeenteraden van 25 februari een voorstel indienden om steun te geven aan Boven De Wolken en meer aandacht te vragen voor de sterrenweides op de gemeentelijke begraaf plaatsen.

Zedelgem en Beernem beschikken reeds over een sterrenweide op hun begraafplaats maar in Oostkamp is er nog geen sterrenweide aanwezig. “Een tijd terug was daar sprake van, ik denk zelf in de vorige legislatuur, maar tot op de dag van vandaag is die er nog altijd niet. Ik pleit dan ook in naam van mijn fractie dat wij het tof zouden vinden mocht er een sterretjesweide komen nu de begraafplaatsen aangepakt worden. “ aldus NV-A fractieleider Stefaan Bollaert. Een sterretjesweide is een plekje waar niet-levensvatbare kindjes kunnen begraven en herdacht worden. Ouders geven we zo de mogelijkheid om op een persoonlijke manier afscheid te nemen van hun doodgeboren kindje. “ We willen in eerste plaats een kwalitatieve en stijlvolle sterrenweide integreren op de begraafplaats de Warande waar ouders hun sterrenkindjes kunnen herdenken. Met de gemeentelijke groendienst zijn we nog aan het bekijken waar we dit het best kunnen doen en normaal moet dit eind dit jaar gefinaliseerd zijn waarna we volgend jaar met de aanleg kunnen beginnen . “ antwoord Delphine Roels tijdens de gemeenteraad. Lien Dewispelare (NV-A) bracht ook het item Sterrenweides naar voor op de gemeenteraad . Beernem heeft reeds drie sterrenweides maar toch is het volgens Lien niet genoeg bekent bij de Beernemse bevolking en vraagt ze om daar meer aandacht aan te besteden op de gemeentelijke website. “ We hebben onze sterrenweides bekent gemaakt bij de ziekenhuizen Sint-Jan en Sint-Lucas. Zij kunnen dan deze info delen met de ouders van Sterrenkindjes uit Beernem. Want daar start de rouwbegeleiding. Vanuit de gemeente is dit niet altijd mogelijk omdat de dienst burgerzaken niet op de hoogte gebracht worden van zo’n overlijden. “ antwoordt schepen Patricia Warniers.

Boven de Wolken

Op beide gemeenteraden werd ook aandacht gevraagd voor de VZW Boven De Wolken. Deze vereniging die enkel kan bestaan van giften maar volgens Stefaan Bollaert wondermooi werk verricht met hun foto reportages over sterrenkindjes. “Deze organisatie kwam enkele weken uitgebreid aan bod in de Krant van West-Vlaanderen. Onze vraag is dab ook simpel, kunnen we Boven De Wolken wat ondersteunen, door zichtbaarheid of door een financiële steun?  Kunnen we met de gemeente een financiële bijdrage schenken of kunnen we met zijn allen dit doel steunen op het eind van dit jaar? “ Een vraag die ook op de gemeenteraad van Berenem gesteld werd door Lien Dewispelaere.

Beide besturen willen deze vragen meenemen en bekijken wat mogelijk is. Oostkamp heeft de intentie om wat meer info over Boven De Wolken aan te bieden in het gemeentelijk info blad De Merel en vanuit Beernem horen we van Patricia Warniers dat er zal bekeken worden of een financiële steun mogelijk is. (GST)