Uit de Krant van West-Vlaanderen: "Nutskasten straks van grijze muizen naar historische kluizen?"

Op 16 maart 2018, over deze onderwerpen: SPORT en CULTUUR IN OOSTKAMP

N-VA wil de nutskasten in heel Oostkamp met foto’s van vroeger bekleden zodat de mensen het verleden nooit zouden vergeten. Gemeenteraadslid Liliane Debaene (N-VA) is in de streek bekend voor haar kunst- en iconenatelier dat ze samen met haar man opbouwde. Dit leidde meteen tot het bijzonder voorstel in de gemeenteraad. “Op de manier die ik nu voorstel wordt de lokale geschiedenis heel laagdrempelig.”

Nutskasten, u kent ze als de grote grijze en saaie dozen in het straatbeeld met daarin technische apparatuur voor elektriciteit- of gasdistributie. Meestal zijn het geen pareltjes en daar wil N-VA Oostkamp wat aan doen. Gemeenteraadslid Liliane Debaene (N-VA) diende op de voorbije gemeenteraad een voorstel in, met de vraag om die nutskasten in een nieuw kleedje te stoppen. Door ze te bekleven met historische foto’s kunnen ze een soort van Oostkamps openluchtmuseum worden.

“Ik heb het zelf eens toevallig ergens gezien”, vertelt Liliane. “En ik vond het alvast een leuk idee om te onthouden. Ik weet dat men in

Antwerpen ook al initiatieven genomen heeft om die ‘grijze muizen’ in het straatbeeld op te frissen door jonge kunstenaars en illustratoren er creatief op los te laten. De bevolking mocht het leukste ontwerp uitkiezen en dan werd het ook uitgewerkt.”

Lokaal erfgoed

“Naast kunst hou ik vooral van lokaal erfgoed. Aan de interesse van veel mensen te zien ben ik niet de enige. Op de webpagina’s over Oostkamp en haar deelgemeenten worden er veel oude foto’s gepost en gedeeld. Daarnaast zijn er ook de vier heemkundige kringen die lokaal erfgoed onder de aandacht proberen te brengen.”

“Het is echter niet altijd even eenvoudig het grote publiek hiermee te bereiken en te betrekken”, vindt Liliane Debaene. “Door oude foto’s op de nutskasten te kleven, kan men een link verkrijgen met de geschiedenis van het gebouw of de plaats waar ze opgesteld staan. Het verfraaien zorgt voor een opwaardering van het straatbeeld, vormt een meerwaarde voor een wijk en maakt bewoners meer betrokken bij hun buurt.”

Laagdrempelig

“Met alle respect, maar in sommige heemkringen is de leeftijd van de bestuursleden al redelijk hoog. De jeugd is misschien wel geïnteresseerd in de geschiedenis van hun dorp maar heeft te weinig tijd om er zich in te verdiepen. Op de manier die ik nu voorstel wordt de lokale geschiedenis heel laagdrempelig en geven we iedereen de kans om meer te weten te komen. Bijkomende uitleg op het bord of via een QR-code die men via de smartphone

kan activeren, behoren ook tot de mogelijkheden. Dat moeten we na goedkeuring dan nog verder bekijken.”

“Ik reken voor de uitwerking van het voorstel op de steun van het gemeentebestuur. De aankleding van de nutskasten past perfect binnen een visie van ‘kleine ingrepen, mooiere gevolgen’. Waarbij men met een minimale aanpassing in het straatbeeld kan zorgen voor een positieve invloed”, besluit Debaene.

Bron: Krant van West-Vlaanderen/Brugsch Handelsblad Brugge, Vr. 16 Mar. 2018, Pagina 61