Gemeenteraadsnieuws maart 2022

Op 22 maart 2022

Tijdens de laatste gemeenteraad hamerde onze fractie erop om Moerbrugge op een veilige en vlotte manier bereikbaar te houden, stelden onze raadsleden hun vergoeding ter beschikking van Oekraïense vluchtelingen, spoorden wij de gemeente aan om een boost te geven aan toerisme en vroegen we transparantie over Oostkamps belastinggeld dat naar het buitenland vloeit. Lees het allemaal hier:

N-VA hamert op vlotte en veilige bereikbaarheid Moerbrugge tijdens werken

Nu Moerbrugge voor de zoveelste keer in korte tijd quasi afgesloten is van de buitenwereld is het jammer dat de verbinding via de noodbrug niet optimaal verloopt. Zo was het initieel de bedoeling dat er over die brug gefietst mocht worden. Dat zorgde echter voor geluidshinder voor de omwonenden. Daarom werd beslist dat er nu te voet over die brug gestapt moet worden. Fractieleider Robin Declerck: “Over die brug stappen is niet evident voor de vele fietsers, vaak met kinderen, die daar passeren. Zeker als het regent is de brug spiegelglad. Er passeren ook veel wielertoeristen die nu met hun fietsschoenen aan de brug over moeten. Je legt toch ook geen stuk autostrade aan waarop je wegens de mogelijke geluidsoverlast je auto mag erop voortduwen maar niet mag rijden ?”.

Om het zowel voor fietsers als omwonenden aangenaam te maken dienen er dringende ingrepen aan de brug te komen volgens Robin Declerck: “Ondertussen zijn er onder de brug houten latten geplaatst die de geluidshinder verminderen. Om de gladheid te verminderen vroeg ik de bevoegde schepen om een tapijt of andere ondergrond te voorzien. De bevoegde schepen stelde echter dat dit niet kan en zelfs nog gevaarlijker is. Dat betwijfel ik want ze hebben een ervaringsdeskundige in hun rangen want schepen Pyfferoen heeft jarenlang ervaring met het plaatsen van bruggen op de veldrit van Ruddervoorde en bevestigde met instemmend geknik toen ik dit voorstelde.”

N-VA gemeenteraadsleden staan vergoeding af ten voordele van Oekraïense vluchtelingen

Momenteel worden er 42 Oekraïners privé opgevangen bij mensen thuis in onze gemeente. Dit zijn 12 gezinnen die aan de gruwel ontsnapt zijn en het zullen er waarschijnlijk nog meer worden. Daarom hebben de gemeenteraadsleden beslist om hun presentiegeld vrijwillig af te staan om die mensen die hier aangekomen zijn te ondersteunen. Dit bedrag wordt op een projectrekening gestort die trouwens ook open zal staan voor alle verenigingen en privégelden. Voor ons is het belangrijk dat dit enkel gebruikt zal worden voor de Oostkampse oorlogsvluchtelingen. We zijn er ons ook terdege van bewust dat ook heel wat Oostkampse mensen het dezer dagen niet makkelijk hebben door de steeds verder uit de pan swingende (energie)prijzen. Daarom  zullen we in de volgende gemeenteraad erop aandringen dat een eventueel surplus op die rekening gebruikt moet worden om de mensen die het nu heel moeilijk hebben te ondersteunen.

Raadslid Liliane De Baene spoort gemeente aan om toeristische subsidies te benutten

Gemeenteraadslid Liliane De Baene maakte de gemeente erop attent om toeristische projecten in te dienen bij de Vlaamse overheid waarvoor ook subsidies gekregen kunnen worden. Zo loopt er bijvoorbeeld een project creatief fietsen waarbij er vanuit de Vlaamse overheid gelden vrijgemaakt worden voor hersteldiensten langs fietsroutes, rust- en oplaadpunten. Als groene gemeente in de rand van Brugge, waar veel fietsers passeren, is het een goed idee om te overwegen op dit project in te tekenen. Een ander voorbeeld van subsidiering is er voor biertoerisme. Oostkamp heeft toch enkele brouwerijen. Daar kan een culinaire beleving van gemaakt worden in combinatie met biertoeristische (fiets)routes. Raadslid Liliane De Baene hoopt dat de gemeente deze opportuniteiten erkent en ook aangrijpt om er voordeel mee te doen.

N-VA wil meer transparantie over geldstromen mondiaal beleid gemeente

Op de gemeenteraad moest gestemd worden over de toewijzing van geld voor projecten inzake het mondiaal beleid van de gemeente. Daarbij heeft de N-VA zich onthouden. Niet omdat geld geven aan internationale projecten geen meerwaarde heeft, wel integendeel. De N-VA wil dat tegenover het geven van geld ook transparantie staat over de inzet en effectiviteit van het geld dat in essentie het belastinggeld is van alle Oostkampenaren. Die grote geldsommen komen meestal bij ngo's terecht en we weten nooit zeker hoeveel van dit geld er werkelijk naar de desbetreffende doelen gaat. Er mag dus zeker geld blijven gaan naar internationale goed doelen, alleen mag dat niet ergens blijven kleven en willen we dat de gemeente nagaat of het gedoneerde geld effectief rendeert.

Naast het steunen van projecten in het buitenland zijn wij ook voorstander om zeker ook goede projecten dicht bij huis te ondersteunen. Als we denken aan de hoge energieprijzen die ons allemaal treffen, dan is dat meer dan nodig.