Aanpassing van het financiële meerjarenplan van de meerderheid

- De belastingontvangsten zijn ferm gestegen naar 13 miljoen euro. Dit komt omdat we enkele loonindexaties achter de rug hebben maar de hoofdreden is natuurlijk dat de gemeentebelastingen bij ons met  8% heel hoog zijn en duidelijk een heel stuk  boven het Vlaamse gemiddelde van om en bij de 7%. Dit scheelt natuurlijk een slok op een borrel.

- De inkomsten via de opcentiemen bedragen 9 miljoen euro en daar ligt dezelfde reden aan de basis met dat deze bij ons ook aan de hoge kant zijn.

- De investeringen zijn talloos en we blijven sceptisch of dit alles zal kunnen uitgevoerd worden aan de begrote prijzen. We kampen namelijk met stijgende prijzen voor materialen, bouwwerken, …

Wat duidelijk blijkt is dat de gemeente extra moet gaan lenen (15 miljoen euro) om de afgesproken investeringen te doen. Dat in combinatie met een hoge belastingdruk, doet ons afvragen of er wel verstandig omgegaan wordt met de gemeentelijke financiële middelen. We vragen ons actief af of het niet verstandig zou zijn enkele investeringen te gaan herbekijken of uit te stellen om ruimte te maken voor een belastingverlaging in Oostkamp.

Wij zijn vragende partij om die belasting niet hoger te zetten dan het Vlaamse gemiddelde. De belastingdruk is hier al hoog genoeg. Daar komt nota bene nog bij kijken dat men zonder het betrekken van de oppositie, beslist heeft 550.000 euro uit te trekken voor de renovatie van het zwembad, om de uitbating ervan te verzekeren tot 2031. Of de zwemkom zal voldoen aan de voorwaarden om open te blijven, zal nog onderzocht moeten worden.

- Onze schuldgraad zal na de verkiezingen van oktober 2024 nog steeds 36 miljoen euro bedragen. Dit komt neer op 1500 euro per inwoner wat niet weinig is. Dit heeft bij onze burgemeester waarschijnlijk de fusiedromen opnieuw aangewakkerd. Al komt hij bij dat verhaal steeds van een kale reis thuis. Voorlopig lijken Beernem en Zedelgem niet te willen praten. Wat zou daar de reden voor kunnen zijn?

Wat een fusie betreft, is onze fractie geen tegenstander bij voorbaat. Zulke pistes moeten ernstig onderzocht worden en zulke discussies moeten niet in de kranten gevoerd worden. N-VA Oostkamp is vragende partij voor het betrekken van de bevolking en een open communicatie. Geen achterkamerpolitiek tussen oranje burgemeesters. Op het einde van het betoog werd er gestemd waarbij wij tegen stemden. Niet tegenstaande het mooie gedetailleerde werk van de bevoegde ambtenaren zouden wij anders en zorgvuldiger omspringen met de zuurverdiende centen van de inwoners. 

Hemel- en droogteplan

In tijden van klimaatverandering is het niet meer dan logisch dat we hier ernstig over nadenken, zodat we het kostbare hemelwater kunnen bufferen. Het is belangrijk dat we er tegelijk voor zorgen dat bij hevige regenval - zoals steeds vaker - we wateroverlast proberen te voorkomen.
We gingen akkoord met dit plan maar toch had fractieleider Robin Declerck enkele kritische vragen over de waterbeheersing in het nieuwe RUP Rodenbach. Wetende dat dit er gekomen is op een plaats die er eigenlijk niet voor bestemd is door zijn grote watergevoeligheid.

Het bufferbekken die daar aangelegd werd werkt volgens onze info niet zoals het hoort. Daarom vroeg ons raadslid aan de bevoegde schepen Roels. “Klopt het dat er tussenschotten weggenomen zijn uit het bestaande bekken waardoor het verder leegloopt dan oorspronkelijk afgesproken?”. Daarop antwoordde de schepen dat dit klopte maar dat dit steeds een dynamisch gegeven is. De meerderheid geeft dus haar fouten toe.

Klopt het dat ons kostbaar hemelwater van een oppervlakte van 100000m² de Listebeek - en zo eigenlijk rechtstreeks de riool - inloopt zonder dat we dit kunnen laten infiltreren in de bodem. 100000m² is het equivalent van meer dan 10m² per Oostkampse woning aan tegelwippen die de meerderheid de inwoners wil laten doen om de waterinfiltratie te verbeteren. Daarop was het korte antwoord dat dit niet klopt maar dit was niet echt overtuigend.

Aangezien wij zelf geen experten zijn en onvoldoende onderlegt zijn in die materie moeten we dit verder bekijken door mensen die er voldoende in onderlegt zijn. We volgen dit verder op.

Kostprijs bezoek Comé

Enkele maanden geleden brachten 4 Oostkampenaren (waaronder de burgemeester en een schepen) een bezoek aan Comé in Benin voor het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst. Dit bezoek kostte ons toen 7000 euro.

In novemberkwamen 6 personen vandaar naar hier om de overeenkomst officieel te ondertekenen. Waarbij iedereen zou denken dat zij zelf hun reis en verblijf zouden betalen, heeft de gemeente Oostkamp toch een groot deel betaald. De overnachtingen ter waarde van 3000 euro en de maaltijden (dit konden ze niet berekenen omdat dit samen met nog vele anderen was) werden dus door ons allen bekostigd.

Samen heeft deze samenwerkingsovereenkomst zonder dat er eigenlijk al een echt plan over is ons al ruim meer dan 10.000 euro gekost. Het enige wat we de vorige keer als uitleg kregen van hoe die overeenkomst er zal uitzien was dat we op alle vlakken gaan samenwerken en dat we 2 gemeenten zijn die vooruit willen. Dit vinden wij een extreem vreemde argumentatie. Welke gemeente wil nu achteruit gaan?

Verkeersituatie Kortrijksestraat- Schooldreef

Hier ontstaat meermaals een onveilige situatie. Dit door werfverkeer, slecht werkende verkeerslichten, enzovoort. We vragen de meerderheid waarom er niet geopteerd werd voor éénrichtingsverkeer. Het antwoord van de bevoegde schepen luidde; “Dat is onderzocht.”. Volgens de meerderheid zijn verkeerlichten de beste oplossing. Toch vreemd die fascinatie van de CD&V met verkeerslichten. Wij blijven ijveren naar zo
weinig mogelijk lichten. Dit ten voordele van vlot verkeer.

Verkeersituatie Rooiveldstraat- Kortrijksestraat

Daar is er sinds de heraanleg een probleem met de zichtbaarheid met de aankomende voertuigen en fietsen vanuit Ruddervoorde. We stelden voor om daar eventueel een spiegel te voorzien en de eerste parkeerplaats(en) langs de Kortrijksestraat weg te doen, zodat de zichtbaarheid groter wordt.

De meerderheid zegt dit mee te nemen bij de latere besprekingen met AWV want dit is geen gemeentelijke weg. In zijn wederwoord gaf de burgemeester kennelijk aan dat we onze bronnen moesten veranderen en dat we teveel op Facebook zouden informatie vergaren. We bedanken de burgemeester voor zijn interesse in wat de burger op Facebook schrijft, al hebben wij ook andere ‘bronnen’ die ons van informatie voorzien.