"DE TIEN GEBODEN" van N-VA OOSTKAMP richting de kiezer.

LOKALE ECONOMIE.

Wie wil werken en ondernemen moet dat kunnen in Oostkamp. We zetten daarom een adviesraad lokale economie op die ijvert voor werk in eigen streek én opkomt voor de belangen van ondernemers. Grote en kleine ondernemingen moeten hier hun ding kunnen doen. Daarvoor voorzien we diverse fiscale stimuli. Onze horeca en middenstand ondersteunen we ook én nemen we mee in het promotiebeleid van de gemeente. Daarvoor voorzien we drie pijlers.

• Kernversterking: Als N-VA willen we de kernen van Oostkamp koesteren en tegelijk ook versterken. Leefbaarheid staat hierbij centraal en houdt rechtstreeks verband met de aantrekkelijkheid van de kern voor zowel eigen inwoners als bezoekers. Een leefbare kern staat voor ons gelijk met een divers en kwaliteitsvol aanbod aan handel, horeca en diensten. Daarnaast zetten we ook in op toerisme en cultuur, een verzorgde publieke ruimte en toegankelijke publieke dienstverlening.

• Ondernemingsvriendelijke gemeente: Het lokaal ondernemerschap vormt de basis van onze welvaart, zorgt voor tewerkstelling en draagt bij tot het welzijn van onze burgers. Daarom willen we ook maximaal kansen bieden aan zelfstandige ondernemers en bedrijven. We maken werk van een positief, open en ondersteunend beleidskader en hebben steevast oog voor de belangen van onze lokale economische actoren.

• Toerisme als troef: Toerisme is een motor van economische ontwikkeling en creëert toegevoegde waarde. De gemeente kan een belangrijke rol spelen als regisseur door het bestaande aanbod aan toerisme en horeca te promoten en te ondersteunen. In functie van de schaalgrootte ondersteunt ondersteunen we in Oostkamp ook de ontwikkeling van nieuw en economisch interessant aanbod.

WAT STELLEN WIJ VOOR ?

• Met een belasting op leegstaande gebouwen en woningen kunnen we in Oostkamp de leegstand bestrijden en leegstaande panden opnieuw activeren. We pleiten voor een koppeling van de leegstandbelasting aan een digitale databank van leegstaande handelspanden in de gemeente. Eigenaars registreren hun pand in die databank en stemmen in om hun pand tegen een lage huurprijs aan te bieden aan startende ondernemers. In ruil krijgen ze één jaar vrijstelling van de leegstandsheffing.

• We zetten in op een adviesraad lokale economie op die ijvert voor werk in eigen streek én opkomt voor de belangen van ondernemers.

• Het verhuren van handelspanden voor een korte termijn (van maximum 1 jaar) kan eveneens een oplossing zijn om leegstand in het kernwinkelgebied terug te dringen. Ook hier pleiten we voor een positieve aanpak. Eigenaars worden aangespoord om hun pand op korte termijn te verhuren en kunnen in ruil een vrijstelling van de leegstandsheffing krijgen. Aanvullend kunnen pop-upwinkels het straatbeeld tijdelijk opvullen en startende ondernemers een proefruimte bieden om hun concept uit te testen. Popupwinkels zijn echter geen structurele oplossing, maar kunnen wel dienen om de mogelijkheden van leegstaande panden in de kijker te zetten.

• In Oostkamp willen we voorzien in een premiestelsel om financiële prikkels te geven aan ondernemers die een eigen zaak willen starten. De meest voorkomende premies zijn de leegstandspremie, de starterspremie en/of de herlokalisatiepremie. Het toekennen van premies wordt beperkt tot (een) specifieke zone(s) die overeenkom(t)en met het kernwinkelgebied. De effectiviteit van premies is afhankelijk van een aantal factoren:

Het premiebedrag moet groot genoeg zijn om een zekere stimulans te bieden;

Het premiestelsel maakt deel uit van een doelgerichte set maatregelen, gericht op kernversterking;
Het premiestelsel is beperkt tot het kernwinkelgebied;
Het premiestelsel moet op middellange termijn behouden worden om een zekere impact te genereren.

We beschouwen premies eerder als een flankerende maatregel die noodzakelijkerwijs deel uitmaakt van een geïntegreerde aanpak van kernversterking. Bovendien zijn premies ook niet voor alle gemeenten budgettair even haalbaar.

 

BRUISEND VERENIGINGSLEVEN.

Het Oostkampse verenigingsleven speelt een belangrijke rol in het versterken van het sociale weefsel. Het individu ontleent er een belangrijk deel van zijn identiteit aan. Een bewoner wordt burger door zich in te zetten voor de gemeenschap. Verenigingen ‘socialiseren’ hun leden. Dat heeft een positieve impact op tolerantie, vertrouwen en politieke interesse. De N-VA wil het verenigingsleven dan ook alle kansen geven om zich maximaal te ontwikkelen.

Vrijwilligers zijn onmisbaar voor de werking van vele organisaties en verenigingen. Zij verdienen dus het volste respect en ondersteuning. Sterke buurten en wijken zijn de basis van een gelukkige lokale gemeenschap. De cohesie binnen buurten en wijken bevorderen is daarom erg belangrijk.

WAT STELLEN WIJ VOOR ?

•De gemeente stimuleert en ondersteunt wijk-, buurt- en straatfeesten. De wijkwerking gebeurt tot op straatniveau.

•Het verenigingsleven wordt ondersteund met infrastructuur, logistieke steun, informatiedoorstroming via gemeentelijke kanalen, een gepaste subsidiëring, gratis advies inzake administratieve verplichtingen, …

•Via het verenigingsleven leren we de Oostkampse jeugd competenties voor het leven aan. We ondersteunen verenigingen in hun expertise bij begeleiding van jongeren door hen de nodige informatie te leverenover hoe ze jongeren kunnen begeleiden zonder te betuttelen. Zo leren we onze jongeren discipline,ondernemerschap en organisatietalent aan.

• Gemeenten en OCMW’s gaan actief op zoek naar vrijwilligers.

• De gemeente werkt constructief samen met het Steunpunt Vrijwilligerswerk.

• Kwaliteitsvolle speelpleinwerking en sportkampen zijn een evidentie in de gemeente.

 

GROENE GEMEENTE   

N-VA Oostkamp wil iedereen laten wonen in een kwalitatieve, groene omgeving. Dat doen we door een omgevingsbeleid dat natuur en open ruimte versterkt. Daarnaast voeren we een gemeentelijk ecologisch groenbeleid in en zetten we in op natuurbeleving.

Wij willen bossen en parken meer en beter toegankelijk maken voor iedereen, ook voor mensen met een beperking. We voorzien voldoende groen binnen de woonkernen in samenspraak met de buurt. Wie dat wil, moet zijn groenafval gratis kwijt kunnen op het containerpark.

WAT STELLEN WIJ VOOR ?

• De gemeente neemt de ambities van de verhardingsstop onverminderd over in het lokaal ruimtelijk beleid of scherpt ze aan, wat een stop betekent op de bijkomende inname van open ruimte tegen 2040. Die ambitie wordt concreet toegepast in de beoordeling van plannen, projecten en vergunningen. Vanuit haar voorbeeldfunctie past de gemeente dat principe onmiddellijk toe op haar eigen gronden en projecten.

• We leggen de realisatie op van nieuwe groene open ruimte in publieke en private ontwikkelingen. Dat doen we zowel in woongebied als op bedrijventerreinen. Zo versterken natuurverweving en groene ‘corridors’ de versnipperde natuur. Zowel op project- als op gemeenteniveau voorzien we groene wiggen, ‘landschapsvingers’ – waarin trage verbindingen en doorsteken voor voetgangers en fietsers geïntegreerd worden. Een basis-natuurkwaliteit moet overal worden gegarandeerd, niet alleen in natuurgebied. Die gemeentelijke groene ruimte draagt bij tot de biodiversiteit en biedt plaats aan recreatie en sociaal contact.

• De gemeente brengt de ‘landschappelijke ruis’ in kaart, dat zijn elementen die de open ruimte verstoren of natuurlijke verbindingen onderbreken.

• De gemeente geeft het goede voorbeeld en richt de eigen instellingen en het openbaar domein klimaatrobuust in door o.a. het hergebruik van regenwater, de aanleg van parken en groenzones, verharding te minimaliseren,…

• We zetten subsidies in voor meer biodiversiteit: kleine landschapselementen, natuurtuinen, hoogstamboomgaarden, groenzones met inheemse beplanting in verkavelingen, nestmogelijkheden en dies meer. De gemeente stimuleert en ondersteunt burgers om hun (school)buurt of tuin klimaatrobuust in te richten.

• We moedigen onze inwoners aan om actief te participeren in het natuurbeleid door sensibilisering en educatie. We zetten acties op om de burger kennis te laten maken met lokale natuurgebieden via een infoblad, een website, een bezoekerscentrum, een wandelkaart, een spel of infoborden.

• We hebben een duidelijke ruimtelijke visie waar we ontwikkelingen willen stimuleren en waar we de open ruimte en bossen willen beschermen. Om die doelstellingen te realiseren, stellen we de nodige RUP’s en verordeningen op. We communiceren hierover met de bevolking en zorgen voor draagvlak.

• We willen bossen en parken meer en beter toegankelijk maken voor iedereen, ook voor mensen met een beperking.

 

GEZONDE FINANCIEN.

Met het geld van de belastingbetaler moet we slim en verantwoord omgaan. Bij investeringen, bv. In infrastructuur, gaan we steeds na hoe we dat op een duurzame en betaalbare manier kunnen doen.  De N-VA neemt de inkomsten en uitgaven van de gemeente onder de loep.

Voor de N-VA moeten de lokale besturen zich dan ook spaarzaam opstellen en duidelijk gefundeerde keuzes maken. De overheid kan niet alles op zich nemen of ondersteunen en kan ook niet iedereen subsidiëren. Waar de private sector een degelijke dienstverlening aanbiedt, moet een lokaal bestuur niet zelf optreden. Waar een faciliterende rol voldoende is om nieuwe private initiatieven te doen floreren, moet een lokaal bestuur die taak niet naar zich toetrekken. Kortom, de overheid moet zich op haar kerntaken focussen. Een slanke overheid vermindert niet alleen de belastingfactuur, maar biedt ook de ruimte voor de gemeenschap om zelf initiatief en verantwoordelijkheid op te nemen. Wat de burger zelf kan, doet de overheid niet noodzakelijk beter of goedkoper.

WAT STELLEN WIJ VOOR ?

• We stellen in eenvoudige en klare taal een duidelijk jaarrapport op over wat het bestuur met het geld doet. Hoewel de jaarrekening moet aangeven wat het bestuur het voorbije jaar gepresteerd heeft en hoeveel dat heeft gekost, zijn er onder de inwoners weinigen die wijs geraken uit die bundel met tabellen en cijfers. Ook niet-financiële experts hebben evenwel het recht om te weten wat het lokale bestuur met hun belastinggeld gedaan heeft.

• Telkens wanneer nieuwe budgetten of meerjarenplannen worden opgemaakt, vertrekken we van een wit blad zonder verworvenheden. Door zogenaamd ‘zero-based’ te werken moet men elke uitgave opnieuw verantwoorden en worden er geen zaken aangehouden omdat die voorheen nu eenmaal ook al zo waren.

• We maken bij de budgettering van het beleid steeds de vergelijking met andere gelijkaardige gemeenten en projecten. Op die manier proberen we een standaard te bepalen waaraan we ons kunnen spiegelen bij het nemen van financiële beslissingen.

• We bevriezen de exploitatie-uitgaven in hun totaliteit of beperken de stijging minstens tot een objectieve en relevante maatstaf, zoals bijvoorbeeld de inflatie of aangroei van de bevolking.

 • Tijdens het jaar houden we ons aan een strikte budgetopvolging waarbij we op heel regelmatige basis een formele controle uitvoeren en de budgetten eventueel bijsturen.

• We voeren enkele gerichte kostenbesparende maatregelen door, zoals het gegroepeerd opnieuw aanbesteden van onze verzekeringspolissen en het herbekijken van onze energiecontracten. Waar het een meerwaarde biedt, tekenen we in op de raamcontracten die de Vlaamse overheid ter beschikking stelt.

 

WONEN.

Als strafste gemeente willen we ons woningaanbod betaalbaar en divers houden. Van alleenstaande woningen tot kangoeroewoningen, van assistentiewoningen tot appartementen. Verder hebben we bij elke nieuwe verkaveling ook aandacht voor sociale woningen. Daarnaast kiezen we voor mooie Vlaams straatnamen.

Door een goed evenwicht tussen bebouwing en kwalitatieve publieke ruimte blijven ook onze steden en dorpen leefbaar en aangenaam om in te wonen. Stedelijke levenskwaliteit, voldoende openbare ruimte en groen, een groot aanbod aan scholen en verzorgingsinstellingen zijn primordiaal om van een verstandige verdichting te kunnen spreken. Omdat de infrastructuur (riolering, wegen, openbaar vervoer, postbedeling,…) beter wordt benut, daalt bovendien ook de kost per inwoner.

Verdichting impliceert absoluut niet dat alles bebouwd en verhard moet worden of dat iedereen in de stad moet gaan wonen. We kunnen het ruimtelijk rendement op verschillende manieren verhogen. Met respect voor de bestaande woningen en met aandacht voor speelpleinen en bijkomend groen kunnen we binnengebieden ontwikkelen. Dat kunnen nieuwe ontmoetingsplekken worden voor de buurt, waar jong en oud elkaar weer ontmoeten. Het versterkt de band met de buurt en haar bewoners. Verdichting is meer dan het bouwen van hoge appartementsgebouwen.

Ook in Oostkamp kan verstandig worden verdicht. In de dorpskern kunnen alternatieve woonvormen en gesloten bebouwing plaats bieden aan de toename van de eigen bevolking. Met een lokaal ontmoetingscentrum, buurtwinkels, een bushalte,… creëert men voldoende draagkracht voor een leefbare dorpsgemeenschap.

WAT STELLEN WIJ VOOR ?

• We formuleren een duidelijke ruimtelijke visie op Oostkamp, met ontwikkelingskansen voor alle sectoren. In het ruimtelijk beleid ligt de nadruk op: – kernversterking met behoud van het eigen karakter; – verdichting van het bebouwde gebied; – het structureel beschermen van de open ruimte.

• We zetten in op de (her)ontwikkeling van verlaten sites en onderbenutte terreinen binnen de dorpskernen van Oostkamp. Bij elk project leggen we de nadruk op een evenwicht tussen de gebouwen zelf en kwaliteitsvolle publieke groenvoorzieningen in de directe omgeving.

• We vermijden afgelegen ontwikkelingen of projecten in de open ruimte die ver van voorzieningen liggen, moeilijk te bereiken zijn met het openbaar vervoer, en die dus niet kernversterkend werken.

• Nieuwe projecten koppelen we zoveel mogelijk aan het netwerk van het openbaar vervoer en verbinden we met de buurt via voetwegen en fietspaden (‘trage wegen’).

• We voeren een activeringsbeleid voor leegstaande gebouwen en onbebouwde percelen om de druk op de open ruimte te verminderen. De inkomsten die de gemeente haalt uit deze heffing en uit planbaten moeten opnieuw worden geïnvesteerd in de ondersteuning van het ruimtelijk beleid. Leegstaande bedrijfspanden en winkels of braakliggende terreinen kunnen tijdelijk een alternatieve invulling krijgen, bijv. om de leefbaarheid te verbeteren.

• We kiezen voor meervoudig ruimtegebruik en het delen van de ruimte. Zo kunnen bedrijfsparkings en sportzalen van scholen na de gewone gebruiksuren worden opengesteld voor publiek gebruik. Daken van supermarkten of grote gebouwen bieden de mogelijkheid om ingericht te worden als park, sport- of parkeerterrein, of kunnen dienen voor energievoorziening door het plaatsen van zonnepanelen.

MOBILITEIT.

Ons verkeer moet veilig zijn voor àlle weggebruikers. Wij kiezen voor kwalitatieve fietspaden en vlotte fietsverbindingen tussen de diverse Oostkampse deelgemeenten. Een lussensysteem zorgt ervoor dat je met de wagen vlot in en uit Oostkamp kan. Voor onze pendelaars voorzien we volwaardige carpoolparkings op strategische plaatsen, zo halen we meer auto’s uit het verkeer.

In Oostkamp opteren we voor verstandige investeringen (bijv. bij het herinrichten van de weg of bij de aanleg van fietspaden), die binnen een redelijke termijn een effectieve verbetering van de verkeerssituatie en mobiliteit opleveren. Doorgaand verkeer moet vlot kunnen doorstromen en, waar mogelijk, gescheiden worden van het plaatselijk verkeer. Ook het lokaal ruimtelijk beleid moet afgestemd zijn op een goede mobiliteit. Ontwikkelingen van commerciële centra of diensten die veel mensen aantrekken, voorzien we nabij de knooppunten van openbaar vervoer. Bijkomende woningen worden ook hoofdzakelijk in onze dorpskernen ontwikkeld, dicht bij handel en diensten voor voetgangers en fietsers. We besteden aandacht aan mensen met een verminderde mobiliteit. Heel de mobiliteitsketen moet voor iedereen vlot bereikbaar, betreedbaar en bruikbaar zijn. We voorzien voor hen in een aangepaste infrastructuur (stoepen, voetpaden, oversteekplaatsen, bushaltes,…); ook het verkeer op maat wordt toegankelijk gemaakt. Tot slot moet Oostkamp met andere gemeenten onderling meer samenwerken en grensoverschrijdende afspraken maken.

Leefbare kernen zijn uiteraard ook vlot bereikbare kernen. Bereikbaarheid staat voor ons gelijk met een slim en doordacht parkeerbeleid. We zetten in op alle vervoersmiddelen en weren de auto niet zomaar uit het centrum. Toch moeten we de veiligheid garanderen. Werken aan het openbaar domein zijn daarom noodzakelijk voor een betere veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid van straten en kernen. Bij openbare werken pleiten we voor een evenwicht tussen de noodzaak van de werken en het beperken van de hinder. Het uitgangspunt is hoe dan ook duidelijk: we beperken de hinder tot een minimum.

WAT STELLEN WIJ VOOR ?

• Waar het kan, maken we schoolomgevingen autovrij of autoluw bij het begin en het einde van een schooldag. De gemeente sensibiliseert leerlingen, scholen en ouders over het fietsgebruik van en naar school.

• We voeren sensibiliseringsacties over woon-werkverkeer met de fiets en ijveren voor fietsvriendelijke bedrijventerreinen. We sluiten een mobiliteitsconvenant af met de betrokken bedrijven.

• De gemeente onderzoekt waar fietsstraten mogelijk en wenselijk zijn, en legt nieuwe fietspaden aan.

• De gemeente overlegt met de provincie om het lokale fietsverkeer optimaal te laten aansluiten op het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk en op de fietssnelwegen doorheen Vlaanderen.

• We brengen de lokale zwarte punten in kaart en pakken de verkeersinrichting daar prioritair aan. We investeren blijvend in veilige fiets- en voetpaden en werken een meerjarenplanning uit met concrete acties en bijhorende budgettering.

• We willen inzetten op de toegankelijkheid van de volledige vervoersketen voor minder mobiele mensen, met inbegrip van de gemeentelijke bushaltes.

• Om pendelaars te ondersteunen, installeren carpoolparkings op strategische plaatsen

• Een lussensysteem zorgt ervoor dat je met de wagen vlot in en uit Oostkamp kan.

 

BELEID OP MAAT VAN JONG EN OUD.

De N-VA is een inclusieve en sociale partij, voor jong en oud. Wij pleiten dan ook voor een specifiek beleid voor ouderen maar ook voor jongeren. Jonge gezinnen en kinderen moet vlot terecht kunnen in de opvang. Ouderen moeten zo lang mogelijk thuis kunnen blijven. Daarom trekken we extra middelen uit om mantelzorgers te ondersteunen. Zorgverstrekkers krijgen van ons een speciale parkeerkaart zodat zij vlot bij hun patiënten raken.

Om jonge gezinnen te ondersteunen, zet de N-VA in op voldoende, flexibele en betaalbare kinderopvang ; een plek waar ouders terecht kunnen met hun vragen en zorgen, een beleid dat rekening houdt met de veranderende samenleving en de verschillende gezinsvormen. Tot slot stimuleren we gezinnen om actief deel te nemen aan het maatschappelijke leven.

N-VA Oostkamp kiest ook voor een actief ouderenbeleid. De N-VA past resoluut voor het negatieve beeld van ouderen als louter zorgbehoevenden. We vertrekken vanuit de mogelijkheden van ouderen en niet van wat ze niet meer kunnen. Ouderen willen een actieve rol spelen in onze maatschappij. Niet voor niets zetten senioren zich vaak in als vrijwilliger en/of nemen ze deel aan sociale of culturele activiteiten in onze gemeenten. De N-VA zet dan ook in op actief ouder worden door vrijwilligerswerk te ondersteunen en – al dan niet in samenwerking met de lokale actoren – te voorzien in een waaier aan ontspannings- en ontplooiingsmogelijkheden.

 

WAT STELLEN WIJ VOOR ?

• Om ouders te ondersteunen in hun zoektocht naar kinderopvang, organiseren we een lokaal loket kinderopvang waar ouders terecht kunnen om een overzicht te krijgen van alle beschikbare plaatsen in de gemeenten. Dit loket kan ondergebracht worden in het Huis van het Kind of het Sociaal Huis, maar kan evenzeer een digitaal loket zijn.

• Omdat het aantal onthaalouders daalt, zet de gemeente actief in op hun ondersteuning. Die ondersteuning kan een financiële, logistieke of inhoudelijke vorm aannemen. Daarnaast organiseert en/of stimuleert de gemeente flexibele en occasionele kinderopvang.

 • We verlenen voorrang aan alleenstaande werkende ouders, tweeverdieners of ouders die een beroepsgerichte opleiding volgen.

• Naast voorschoolse opvang, heeft de gemeente ook de regie over de buitenschoolse opvang. Hier kunnen schoolgaande kinderen na de schooluren en tijdens de vakanties worden opgevangen

• Senioren informeren over de mogelijkheden om aan vrijwilligerswerk te doen binnen de gemeente.

• De gemeente heeft de regie over het aanbod van ontspannings- en ontplooiingsmogelijkheden binnen de gemeente. Via een ouderenbehoeftenonderzoek bevraagt de gemeente ouderen over welk aanbod zij wensen en wat hen tegenhoudt om te participeren.

 • Indien er lacunes zijn in het recreatief aanbod, kan de gemeente – al dan niet in samenwerking met lokale organisaties – activiteiten organiseren om deze op te vullen.

• We voorzien in voldoende toegankelijke ontmoetingsruimtes. Dit betreft zowel formele en multifunctionele ontmoetingsruimtes als het opwaarderen van informele ontmoetingsplaatsen.

• Bij de organisatie van culturele en sportactiviteiten houden we rekening met de belangrijkste drempels voor ouderen om niet te participeren zoals de kostprijs, het tijdstip, de bereikbaarheid en toegankelijkheid.

• N-VA Oostkamp voorziet een speciale parkeerkaart voor zorgverstrekkers zodat zij vlot bij hun patiënten raken.

 

BURGERS BETREKKEN BIJ HET BELEID.

Met de N-VA kiezen we voor echte inspraak van de bevolking. Zo willen we bijvoorbeeld bij infrastructuurwerken al in een vroeg stadium input vragen aan de inwoners. Zo komen we tot echt gedragen projecten. Grote projecten zoals de wachtbekkens in overstromingsgebieden, moeten uitgebreid in kaart gebracht worden en opgevolgd worden.

Wie verkozen is, krijgt van de inwoners een mandaat om beleid te voeren. Het is dan uiteraard aan hen om hun verantwoordelijkheid op te nemen. Een goed politicus doet dat evenwel goed geïnformeerd en weet wat er bij de publieke opinie leeft. Als gemeenschapspartij vinden we het belangrijk om de burgers te betrekken bij de voorbereiding van de gemeentelijke besluitvorming. Daarbij moeten we openstaan voor de inbreng van iedereen, of het nu gaat om informatieverstrekking, adviesverlening of het aankaarten van bezorgdheden. Nadien is het echter de verantwoordelijkheid van de verkozen politici om de uiteindelijke beslissingen te nemen.

WAT STELLEN WIJ VOOR ?

• Naast de verplichte adviesraden die fungeren als permanent klankbord voor onze beleidsmakers, focussen we op het tijdelijk samenbrengen van burgers als adviesgroep voor bepaalde materies. Op die manier kunnen we de burger doelgerichter aanspreken en vermijden we logge structuren.

• We organiseren informatie- en participatiemomenten bij de start van grote projecten. Zo krijgen burgers tijdig de mogelijkheid om hun advies te geven en is de kans kleiner dat er later weerstand opduikt. Een ruime bekendmaking zorgt voor voldoende representativiteit.

• Via digitale platformen of bevragingen op digitale media proberen we online ook die inwoners te bereiken die zich minder vertegenwoordigd of aangesproken voelen door adviesraden of klankbordgroepen.

 

OVERLAST EN CRIMINALITEIT AANPAKKEN.

De N-VA wil alle overlast en criminaliteit – klein én groot – aanpakken. Dat vereist een doordacht veiligheidsbeleid, maar ook propere, open straten en een betere verlichting. In uw buurt is de wijkagent een belangrijke sleutelfiguur. Die rol willen wij versterkt zien. Verder sensibiliseren we ook in het verkeer. Daarbij maken we gebruik van indicatieve snelheidsmeters en verschillende preventiecampagnes.

De regels moeten nageleefd worden, ook in Oostkamp. Een al te lakse houding met betrekking tot de controle op het naleven van regels zorgt vaak voor frustratie bij burgers die zich wel aan de regelgeving houden. Het geeft een gevoel van oneerlijkheid wanneer bepaalde personen met overtredingen wegkomen, terwijl men zelf wel de nodige inspanningen doet om de regels te volgen. Een effectief handhavingsbeleid op basis van objectieve criteria is dan ook essentieel binnen elk beleidsdomein. Het beleid uitstippelen en uitwerken is één zaak, het uitgerolde beleid handhaven is een andere. Nochtans is net dat het sluitstuk van beleid voeren. Zonder beleidshandhaving is de kans immers reëel dat beslissingen van het bestuur dode letter blijven op het terrein.

 

WAT STELLEN WIJ VOOR ?

• We zorgen ervoor dat onze reglementen correct en duidelijk zijn. Zo is er weinig ruimte voor interpretatie en discussie achteraf.

• We maken komaf met een gedoogbeleid, en verbaliseren en sanctioneren daadwerkelijk wanneer er overtredingen zijn. Op die manier gaan we het bewust negeren van regelgeving tegen.

• We zorgen voor burgernabije en professionele controleurs. Door een goede kennis van de regelgeving gekoppeld aan contact met de burgers en de omgeving, garanderen ze een redelijke en correcte toepassing van de regels en detecteren ze sneller recidief gedrag

• We maken voldoende middelen vrij voor sensibilisering en verkeersopvoeding

• We voeren een billijk, maar duidelijk GAS-beleid. 

• We waarderen de rol van de wijkagent op.

• We voeren een aangepast handhavingsbeleid. We controleren op snelheid, maar ook daar waar foutparkeren het zicht belemmert, of in de buurt van een school. Ook het GAS-reglement herzien we in functie van de verkeershandhaving.

 

EIGENHEID VAN DE DEELGEMEENTEN.

Van een gemeente een gemeenschap maken, dat is voor N-VA Oostkamp de echte uitdaging. Het belang van het sociale weefsel in onze buurten en wijken kan immers  niet onderschat worden. N-VA Oostkamp kiest daarom voor de versterking van de eigenheid van onze deelgemeenten en wijken. Dorpskernen van de deelgemeenten waarderen we op tot leuke en functionele woonkernen. Wijk- en buurtraden vinden we heel waardevol, we voorzien dan ook voldoende ondersteuning voor hen.

Een gemeente, wijk of buurt die aan elkaar hangt:

zet dingen in beweging;
heeft bewoners die mekaar aanspreken bij problemen (bvb. lawaaioverlast, overhangende bomen, …) in plaats van meteen naar de rechter of de politie te stappen;
zorgt voor de nodige sociale controle en vergroot het veiligheidsgevoel;
zorgt voor gelukkigere en gezondere bewoners.

Wat mensen in hun vrije tijd doen, kan perfect bijdragen aan de versterking van deze sociale cohesie. Denk maar aan ons bruisende verenigingsleven, het vrijwilligerswerk, de buurt- en wijkwerking, de jeugdwerking en het culturele en sportieve aanbod in de gemeente. Allemaal ideale en noodzakelijke bouwblokken om mensen bij elkaar te brengen en hun banden te versterken.

WAT STELLEN WIJ VOOR ?

• We bekijken hoe we ons als gemeente het best op de kaart willen en kunnen zetten en bakenen ons gemeenteprofiel strikt af. Onze lokale identiteit en geografische opportuniteiten gebruiken we hier als leidraad.

• We stemmen ons gemeenteprofiel af met de buurgemeenten en zorgen voor een complementair aanbod aan voorzieningen. Voor zaken die we niet zelf aanbieden, sluiten we overeenkomsten af met partnergemeenten, zodat onze inwoners tegen gunstige voorwaarden kunnen gebruikmaken van hun faciliteiten en omgekeerd.

• We durven de huidige bestemming van elke gemeente-eigendom te wijzigen en daarin te investeren waar nodig. In lijn met de beleidskeuzes die we als bestuur willen maken, kunnen bepaalde eigendommen zo een passendere bestemming krijgen.

• In het bijzonder denken we na over de toekomst van onze parochiekerken en leggen we de mogelijke toekomstscenario’s vast in een gedragen kerkenbeleidsplan. Hierbij betrekken we zowel de kerkbesturen als de lokale gemeenschap. Bij de neven- en/of herbestemming van kerkgebouwen spelen we in op lokale, maatschappelijke behoeften (bv. kinderopvang, bibliotheek, …) en hebben we oog voor de cultureelhistorische erfgoedwaarde van de gebouwen.

• Elke wijk krijgt via wijkoverleg zijn eigen wijkplan. Het wijkoverleg is een plaats en moment waar burgers met elkaar en met de gemeente in contact komen. Bewoners en gemeentebestuur delen een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Het wijkplan omvat wederzijdse engagementen tussen overheid en bewoners.

• De gemeente herwaardeert de wekelijkse markt. Bijkomend maakt ze werk van de organisatie van een occasionele boerenmarkt of markt met streekproducten.

• De Dorpskernen van onze deelgemeenten waarderen we op tot leuke en functionele woonkernen.

• We bieden voldoende ondersteuning voor buurt-en wijkraden.